Bij data driven marketing wordt er gewerkt met verschillende beschikbare data. Uit de beschikbare data worden verschillende analyses verkregen zoals bijvoorbeeld door gebruik te maken van Google Analytics. Vervolgens wordt deze data gebruikt om de opgemaakte content en campagnes af te stemmen op het gedrag van je doelgroep. Voorbeelden hiervan zijn locatie van je doelgroep, gebruik van apparaten, welke pagina’s zij bezoeken etc.
Data driven marketing nieuws
Blijf up to date
Hoe zet je data om?
Waar moet je op letten?
Data kan worden omgezet door gebruik te maken van verschillende programma’s. Een voorbeeld hiervan is Google Analytics, maar er zijn er natuurlijk nog veel meer. Hiermee kunnen statistieken worden weergegeven of kunnen er de benodigde grafieken en tabellen met de relevante data worden gegenereerd. Het is hierbij wel belangrijk dat je rekening houdt met een aantal factoren. Zo dien je alleen de data te gebruiken die relevant is voor je campagne/ contentcreatie, anders kan dit zorgen voor data vervuiling en is daardoor de data niet meer 100% betrouwbaar!
Wat gebruik je voor programma's bij data driven marketing
Welke programma's zijn er?
Een van de bekendste programma’s om data om te zetten is Google Analytics. Hiermee kun jij een duidelijk overzicht van je doelgroep krijgen en de bijbehorende wensen en behoeften. Niet in iedere situatie is Google Analytics de beste keuze hiervoor. Voor complexere en meer uitgebreide analyses kan men gebruik maken van Power BI, waarmee makkelijk de data van Google Analytics kan worden geïmporteerd en daarmee worden omgezet in de benodigde grafieken of tabellen. Hiermee is de data makkelijker te visualiseren en wordt de data nog inzichtelijker. Hierdoor kun je je data driven marketing naar een nieuw niveau brengen!