Ben jij zelfstandig ondernemer en wil je hoger in Google komen? Zou je meer resultaten willen halen uit Google en meer klanten willen zonder dat je daar heel veel moeite voor hoeft te doen?
Met SEO kom je hoger in Google. Daardoor krijg jij meer leads en sales, zonder dat het veel hoeft te kosten! Meer weten? Lees dan verder!
Wat is SEO?
SEO staat voor:
- S/search
- E/engine
- O/Optimization
Het betekent dat je jouw website zoekmachine vriendelijk maakt. Niet alleen mensen kunnen je website bezoeken. Ook bots (ook wel crawlers genoemd) nemen regelmatig een kijkje op je website.
Wat is een crawler?
Een crawler is een bot die het wereldwijde web methodisch en geautomatiseerd doorspit. Crawlers maken een kopie van de pagina’s die ze vinden en dit stukje data wordt later geïndexeerd door een algoritme zodat een zoekmachine het kan gebruiken.
Een goede metafoor voor een crawler is een bij. Een bij verlaat zijn nest om bloemen te vinden. (websites) In die bloemen vinden ze nectar. (ze maken kopieën van wat ze vinden) Dan brengen ze de nectar terug naar de bijenkorf om er honing van te maken. (Crawlers nemen de data terug naar de bron waar er gestructureerde informatie van gemaakt wordt). De korf groeit en de honing is klaar voor de oogst. (Mensen vinden je informatie sneller terug als ze Google gebruiken).
Linkbuilding
Om het makkelijker te maken voor crawlers om je website te vinden kun je links maken. Crawlers bezoeken niet alle pagina’s op het internet, daar is niet genoeg ruimte en computerkracht voor. De crawlers moeten zich houden aan een crawlkrediet die wordt toegewezen aan je website. Hoe belangrijker je website wordt, hoe hoger het krediet. Om er toch voor te zorgen dat crawlers je goed kunnen vinden linken we pagina’s aan elkaar. Linken verhoogd de structuur van je website zodat een crawler zich makkelijk kan bewegen van de ene naar de andere pagina. Dit kan intern of extern.
– Intern linken is pagina’s van dezelfde domein aan elkaar linken.
– Extern linken is het aan elkaar linken van pagina’s die niet op dezelfde domein staan. Als andere websites een link hebben naar jouw website, noemen we dat een backlink.
Linkbuild strategie
Met een linkbuild strategie hanteer je een strategie die het aantal backlinks verhoogd en intern linken optimaliseert. Dit kun je doen door andere websites te vragen om een link te ruilen of door links te kopen. Je moet wel enigszins weten wat je aan het doen bent om het effectief te maken.
SEO technische optimalisatie
Technische aspecten moeten de mogelijkheid vergroten voor een crawler om bepaalde pagina’s te indexeren. Technische aspecten zijn bijvoorbeeld:
- De website is gebruiksvriendelijk
- De website is niet traag
- De pagina’s zijn bijgewerkt
- Er is een sitemap onder aan elke pagina
De technische aspecten van een website zijn echter van geen enkele meerwaarde als de content die op een pagina staat niet relevant is. Dat brengt ons bij het laatste onderdeel.
SEO vriendelijke content
Content kan bestaan uit:
- Geschreven tekst
- Afbeeldingen
- Video’s
- Logo’s
- Geluidsfragmenten
Geschreven tekst is de meest voorkomende vorm van content. Content is belangrijk om gevonden te worden. Als je niet schrijft over dat jouw bedrijf x doet, zul je nooit door iemand gevonden worden met zoekwoord x.
Geschreven SEO-tekst voorbeeld
Een Administratiebureau in Limburg wil gevonden worden in Google. Het kantoor kan wel lukraak teksten op de website zetten, maar dan weet dit administratiekantoor in Limburg nooit of de tekst helpt bij de vindbaarheid in Google. Om dat meetbaar te maken moet eerst onderzoek gedaan worden naar de relevante keywords. Zo kan het bijvoorbeeld dat een Administratiebureau in Limburg goed scoort op de term: boekhouder Roermond. Dit keyword wordt vervolgens verwerkt in een tekst en gebruikt voor de landingspagina van een website of op een externe blogwebsite geplaatst. Het administratiebureau, in dit voorbeeld, heeft er nu dus één backlink bij op een keyword dat voor hen belangrijk is.
Let hierbij goed op, dat de tekst die je leest niet overmatig veel keywords bevat en dat gebruiksvriendelijkheid van de lezer (jij dus) veel belangrijker is dan het keyword waar deze tekst eigenlijk voor geschreven wordt. Kwaliteit gaat dus altijd voor! Google kan namelijk zien wat er bedoeld wordt met een tekst en bepalen of dit relevant is voor het zoekresultaat.
SEO vriendelijke afbeelding voorbeeld
Afbeeldingen zijn een ander belangrijk stukje content! Afbeeldingen dragen namelijk bij aan de gebruiksvriendelijkheid van je tekst.
Om een afbeelding te laten indexeren moet je een stukje toevoegen bij het inladen van de afbeelding in je website genaamd, “Alt-tekst”. In de Alt-tekst, vertel je met geschreven woorden wat er op de afbeelding te zien is. Zo help je Google te zien waar een tekst of afbeelding over gaat.
Afbeeldingen zijn wel grotere bestanden en nemen ruimte in beslag. Dit kan de website snelheid beïnvloeden. Zorg er daarom voor dat de afbeelding goed zichtbaar is, maar dat je de kwaliteit minimaliseert zodat de site snel blijft. Zoals je in de bovenstaande afbeelding kunt zien, is de afbeelding 62 kb groot. Zorg dat dit nooit boven de 100 kb uitkomt, dat is de meest ideale grootte voor een SEO vriendelijke afbeelding
Wil je meer weten over hoe jij zelf je SEO aan moet pakken, lees dan ook: De 3 pilaren van SEO