Niemand heeft zin om een eeuwigheid te wachten voordat een website helemaal geladen is. Laadtijden van websites worden echter door veel ondernemers en bedrijven onderschat. Dat is zonde, aangezien de laadsnelheid een cruciale factor is voor de optimale website-ervaring. Het is daarom de moeite waard om wat aandacht te schenken aan de snelheid van je website.
In dit artikel lees je meer over het belang van een goede laadsnelheid en meer over het verbeteren van de snelheid.
Slechte gebruikservaring
Een lange laadtijd zorgt voor frustraties bij de bezoekers. Wanneer de frustratie te groot wordt en het geduld opraakt bij een bezoeker, is de kans groot dat hij de website weg klikt. Met als resultaat dat je website een hogere bounce rate heeft en de gemiddelde tijd op de pagina korter is.
De bounce rate is het percentage bezoekers dat een pagina op een website bezoekt en vrijwel direct verlaat. Er worden dan geen andere pagina’s op de betreffende site bezocht. Hoe lager het bouncepercentage is, hoe beter. Door je website sneller te maken, verbeter je de gebruiksvriendelijkheid van je website en verlaag je de bounce rate.
De gebruikservaring van de website is niet alleen belangrijk voor de bezoekers, maar ook voor Google. Sinds 2010 is de sitesnelheid, ook wel aangeduid als site speed of pagespeed, een rankingfactor voor Google. Bovendien is de snelheid van de website, met de introductie van mobile first indexering (2018), een rankingfactor voor zoekopdrachten op mobiele apparaten.
Hoe langzamer een website is, hoe slechter de gebruikerservaring voor bezoekers. Om deze reden zal Google snelle sites hoger in de zoekresultaten weergeven dan langzame sites. Google beveelt een pagina-laadtijd van 1 seconde aan. Meer lezen over hoe je bovenaan in Google komt? Klik hier
Naast een lagere zoekmachinepositie betekent een trage site ook dat zoekmachines zoals Google minder pagina’s kunnen crawlen binnen het zogenaamde crawlbudget. Crawlen is een proces waarbij zoekmachines automatisch sites doorzoeken om de inhoud op de webpagina’s te begrijpen.
Iedere website heeft een crawlbudget dat door Google zelf wordt bepaald op basis van meerdere factoren. De snelheid van een website heeft een grote impact op het crawlbudget. Wanneer je een trage website hebt, heeft Google minder tijd om alle pagina’s binnen het crawlbudget te lezen. Als gevolg hiervan kan het indexeren van alle pagina’s langer duren. Een site die makkelijker te crawlen is, zal daarom beter gewaardeerd worden door Google.
Verbeteren snelheid
Nu je meer weet over hoe belangrijk de snelheid van een site is, wil je misschien zelf aan de slag gaan om de site speed van je website te verbeteren. Hoe pak je dit aan?
Allereerst is het verstandig om de paginasnelheid van je website te meten. Er zijn verschillende tools waarmee je dat kan doen, zoals Google PageSpeed Insights. Het is verstandig om een web specialist hiernaar te laten kijken, om ervoor te zorgen dat de snelheid aan de hand van een tool verbeterd wordt en goed blijft.
Mocht je zelf geen specialist zijn op het gebied van websites en geen medewerkers hebben met kennis hiervan, dan is het aan te raden om cursussen hierover te volgen of incompany opleidingen aan te bieden.
We sluiten af met drie tips om de laadsnelheid te verbeteren:
Tip 1: Kies voor een snelle webhoster
Tip 2: Comprimeer afbeeldingen en media-bestanden
Tip 3: Verminder het aantal plug-ins op je website
Deze tekst interessant? Lees dan ook dit artikel over hoe je als slotenmaker bovenaan Google kunt komen.