Ben je al een tijdje bezig met adverteren op Google, ook wel bekend als SEA, maar lukt het allemaal net niet om die eerste plaats binnen te halen? Eeuwig blijven hangen op de tweede plek is niet wat je wilt, want zo zal de concurrentie nog steeds het grootste gedeelte van het zoekverkeer pakken. Tijd voor actie dus, maar waar moet je veranderingen brengen? En waar niet? In deze blog gaan wij je uitleg geven en helpen om je advertenties bovenaan Google te krijgen! Wij gaan je verschillende tips geven hoe je dit kunt behalen. Nieuwsgierig geworden? Lees dan vooral snel verder!
Doe goed onderzoek naar je concurrenten
Voordat je begint met het uitgeven van advertentiebudget voor SEA, raden wij je aan om goed en kritisch naar je concurrenten te kijken. Hoe adverteren zij? Welke woorden gebruiken zij hiervoor? En wat zijn de kosten voor het adverteren. Al deze gegevens zijn makkelijk achter te komen via Google ADS zelf. De zoekwoorden en op welke manier zij adverteren is terug te vinden in de Google zoekmachine. Vervolgens ga je kijken hoe je deze gegevens kunt gebruiken en/of hoe je deze kunt verbeteren.
Want uiteindelijk wil jij namelijk hoger scoren dan je concurrent toch? Pak het dan ook tactisch aan en maak voldoende gebruik van de beschikbare informatie. Pas dit vervolgens toe voor je eigen ad campagne et voila, je hebt een sterk fundament voor je ad campagnes.
Adverteren op basis van leadwaarde
Bij het adverteren op basis van leadwaarde bepaalt de zoekmachine de zoektermen en de kosten per klik. Vervolgens probeert deze zoekmachine de advertenties te optimaliseren, zodat jij maximale kliks krijgt. Ook zet je hierbij een maximale lead waarde in, waardoor je per klik niet meer dan dat bedrag betaalt. Het nadeel van dit model is dat je al snel veel geld kwijt zal zijn bij een aantal kliks en die kosten kunnen flink oplopen. Met als gevolg dat je binnen de kortste keren een fortuin kwijt bent zonder dat dit iets heeft opgeleverd. Geen ideaal model dus voor een startende of kleine onderneming!
Een goede advertentiecampagne opzetten
Je advertenties bovenaan Google zullen beter werken als je hier meer tijd aan besteed. Ofwel, neem de tijd om een advertentiecampagne voor je product op te zetten en deze zodanig af te stellen dat je hier maximaal rendement uit kan halen! Houd er rekening mee dat je niet meteen de resultaten zal zien waar je op gehoopt had. Het kan even duren voordat je de beoogde resultaten gaat zien en dus het werk zijn vruchten afwerpt.
Probeer daarom nieuwe dingen en kijk ook hier weer naar wat de concurrentie doet. Neem dit niet klakkeloos over, maar leer hiervan en pas de sterke punten toe in je eigen advertentiecampagne. Heb je een sterke advertentiecampagne? Dan moet je deze ook goed onderhouden. Ook dit kan weer veel tijd in beslag nemen en soms kan het inhuren van een marketingbureau je hierbij helpen!
Zorg eerst dat je winstgevend bent
Hoe je het ook wendt of keert, adverteren kost je altijd geld, bakken met geld! Het is dan ook aan te raden om pas te beginnen met adverteren als je winstgevend bent. Ben je dit nog niet? Probeer dan via andere kanalen potentiële klanten naar je product te krijgen en daarmee de winstgevendheid behalen die je wilt hebben. Je kunt dit doen door verschillende SEO trucjes toe te passen, maar ook het optimaliseren van bestaande content op je website kan hierbij helpen! Wil je het verschil weten tussen SEO en SEA? Lees dan deze blog!
Bovendien heeft adverteren in Google geen zin als de rest van je website onduidelijk of niet converterend is. Dan weten bezoekers namelijk niet goed waar ze moeten klikken, wat je product is of wat voor product je precies verkoopt. Kortom, optimaliseer eerst je website voordat je begint met het adverteren in zoekmachines als Google!
Besteed tijd aan je zoekwoorden
Sterke uitnodigende teksten is lang niet meer genoeg om aandacht te trekken. In plaats daarvan kun je beter kijken naar woorden die de aandacht van je klant trekken en hem/haar op je advertenties bovenaan Google laten klikken. Achter deze woorden komen kan soms een hels karwei zijn, maar uiteindelijk is het nooit verspilde tijd. Zorg er daarom voor dat je genoeg tijd besteed aan je zoekwoorden en deze uitgebreid test. Zo weet je namelijk precies waar je aan toe bent en kun je op tijd de nodige veranderingen aanbrengen!
Kijk ook kritisch naar wat voor soort zoekwoorden je gebruikt. Zijn deze niet te specifiek of passen deze wel goed bij je product? Door het beantwoorden van deze en andere vragen kun je beter schakelen en dus sneller de resultaten bereiken waar je van droomt.
Lukt het niet? Schakel dan hulp in!
Opzetten van een effectieve ad-campagne? Dat kan best moeilijk zijn. Ga daarom niet te lang dingen proberen en schakel op tijd professionele hulp in!