Iedereen wil zijn website bovenaan in Google hebben. Wanneer jouw website hoog in Google staat, ben je goed zichtbaar voor jouw (potentiële) klanten. Het zorgt voor meer inkomsten en is daarnaast ook nog eens gratis!
Of je nu een website of een webshop hebt, doorgaans geldt dat hoe meer mensen de website bezoeken, hoe meer omzet je genereert. Daarom is het ook niet meer dan logisch dat menig ondernemer zich afvraagt hoe hij/zij hoger in Google kan komen. In dit blog geven wij enkele tips, om jouw website bovenaan in Google te krijgen!
Bovenaan in Google kost tijd
Gratis bezoekers door zoekmachineoptimalisatie klinkt leuk, maar helaas gaat hier enige tijd overheen voordat je resultaat ziet. Na het aanmelden van de website in Google zal het een tijdje duren voordat je een hoop bezoekers op jouw website hebt. Zoekmachine optimalisatie kan een langdurig proces zijn. Sta je echter bovenaan in Google en blijf je de juiste dingen doen, dan kun je hier nog een lange tijd profijt van hebben.
Het klinkt misschien ingewikkeld of saai, maar de basis van je website moet in orde zijn. Let daarom op de volgende punten die wij in dit blog vertellen. Wij geven jou antwoord op de vraag: “Hoe kom je bovenaan in Google?” Zo kom jij net als Google boter-kaas-en-eieren bovenaan in de zoekresultaten naar boven!
Het belang van content
Goede content op jouw website is een van de belangrijkste factoren. Zo zijn goede blogs en artikelen enorm belangrijk. Wat het doel van deze blogs en artikelen zijn? Antwoord geven op vragen die in Google worden gezocht. Sterker nog voor zoekmachineoptimalisatie is niets belangrijker dan content. Toch is content niet het enige dat van belang is, er is nog meer nodig. Een goed zoekwoordenonderzoek is minstens zo belangrijk. Door zomaar wat content te maken zul je niet bovenaan in Google komen.
Hoe ziet een zoekwoordenonderzoek eruit?
Met een zoekwoordenonderzoek ga je op zoek naar de woorden waarop websitebezoekers jouw website vinden. Een zoekwoordenonderzoek geeft je antwoord op de volgende vragen:
- Op welke manier zoeken mensen mijn product of dienst?
- Wie zijn mijn concurrenten?
- Welke zoekwoorden zijn belangrijk voor mijn website?
- Hoe scoort de concurrentie op een bepaald zoekwoord?
- Zijn er longtail varianten van bepaalde zoekwoorden, die minder concurrentie hebben?
- Wat is de trend van dit zoekwoord en hoe vaak word hier naar gezocht?
Het kiezen van de beste zoekwoorden is, zoals je eerder hebt kunnen lezen, erg belangrijk. Naast een goed zoekwoordenonderzoek is een goede strategie nodig. Een goede combinatie zorgt er uiteindelijk voor dat jij bovenaan in Google komt. Voor een goed en uitgebreid zoekwoordenonderzoek worden vaak tools gebruikt zoals Ahrefs. Hiermee ontdekt je de belangrijkste zoekwoorden voor jouw website.
Adverteren via Google Ads
De meest snelle en eenvoudige manier om bovenaan in Google te komen, is door te adverteren. Je kunt in Google Adwords zelf instellen op welke zoekterm je naar boven wil komen, met welke tekst en hoeveel je hiervoor bereid bent te betalen. De gene die het meeste biedt op een zoekterm, krijgt de hoogste positie in Google. Er zijn nog een aantal factoren die meespelen, maar dit is in het kort hoe Google Adwords werkt.
Beantwoord concrete vragen
Mensen zijn vaak op zoek naar een concreet antwoord op hun vraag. Hiervoor gaan zij naar een zoekmachine. Het is jouw taak om er als bedrijf achter te komen welke vragen jouw doelgroep heeft en deze te beantwoorden. Wanneer jij de juiste antwoorden geeft op deze vragen, dan beloont Google jou met een zogeheten ‘featured snippet’. Dit is het kader dat nog boven de eerste zoekresultaten staat. In dit kader staat een stuk tekst van zo’n 50 woorden met het antwoord op jouw vraag en natuurlijk een linkje naar jouw website.
YouTube video’s
Google toont al enige tijd meer dan webpagina’s. Tegenwoordig krijg je steeds vaker een YouTube-video te zien in je zoekresultaten. Je kunt er dus voor kiezen om het onderwerp van jouw blog te bespreken in een video. De keuze voor een YouTube video is een stuk eenvoudiger. Daarnaast zijn er ook een aantal bedrijven die groter fan zijn van een video, dan van tekst. Geef de YouTube video een goede titel en beschrijving. Hierdoor is jouw bedrijf beter vindbaar in Google.
Google Mijn bedrijf
Een laatste onderdeel dat bovenaan in Google getoond wordt in de zoekresultaten: bedrijfspagina’s. Ieder bedrijf kan een Google Mijn bedrijf-pagina aanmaken. Zorg ook hierbij dat de belangrijkste termen voor jouw bedrijf getoond worden. Jouw bedrijf komt vooral naar voren bij lokale zoekopdrachten. Hoe concreter jouw pagina, hoe eerder mensen jou in de zoekresultaten zien verschijnen.
Schrijf uitgebreid over een onderwerp
Nu je weet naar welke zoekwoorden jouw website bezoekers op zoek zijn, kun je aan de slag met de strategie. In de strategie staat beschreven welke content er de komende tijd op de website zal verschijnen. Om te zorgen voor de beste content, is het belangrijk om een geheel onderwerp te beschrijven.
Probeer voor het onderwerp waar je over gaat schrijven ook verschillende sub onderwerpen te bespreken. Op deze manier geef je een zo volledig mogelijk antwoord op de vraag van de zoeker.
Een snelle website
Naast de juiste zoekwoorden en content van kwaliteit, is een snelle website ook belangrijk. Een snelle website zorgt voor een goede ervaring op de website. Wanneer een webpagina niet binnen 3 seconden laadt, dan haken veel bezoekers al af. Je wil natuurlijk voorkomen dat mensen jouw website verlaten zonder een aankoop te doen. Zorg er daarom voor dat jouw webpagina’s snel laden.
Linkbuilden
Als laatste speelt linkbuilding een rol in het bovenaan komen in Google. Linkbuilding is het verkrijgen van kwalitatieve en relevante links naar jouw website. Deze links zullen er op lange termijn voor zorgen dat jouw website hoger in Google komt.
Google ziet de links van andere websites naar jouw website als “stemmen” op jouw website. Wanneer je veel verwijzingen ontvangt van relevante en kwalitatieve websites, dan krijg je meer waardering van Google. Hierdoor word je beter vindbaar in Google!
Nu je weet welke punten belangrijk zijn om bovenaan in Google te komen, kun je aan de slag gaan met het ontwikkelen van een strategie. Door de eerder benoemde stappen goed op te volgen zul je merken dat je op lange termijn meer websitebezoekers zult genereren!