Soms is het de vraag of je je product te koop moet aanbieden in een webshop of niet. Zeker bij maatwerk is dat lastig. Wat zijn nu de overwegingen die er zijn om voor een webshop te kiezen en wanneer kies je voor een andere vorm? Check hier de opties die er zijn.
Maatwerk op een webshop
Over het algemeen leent maatwerk zich niet voor een webshop. Een t-shirt met verschillende maten en kleuren kun je makkelijk in het CMS van een webshop kwijt. Maar wat nu als het gaat om bijvoorbeeld verschillende afmetingen van bijvoorbeeld een tuinhuis op maat in Eindhoven? Sommige producten hebben veel haken en ogen. Dat weet een klant niet altijd de beste keuze te maken zonder hulp. In dat geval is het beter is om bijvoorbeeld aan te geven dat een klant contact op kan nemen voor een afspraak.
Maatwerk aanbieden via webshop
Verkoop je eenvoudigere producten en daarnaast ook maatwerk? Verwerk de opties voor maatwerk dan slim in je webshop. Bij producten die nodig zijn voor maatwerk kun je overal in de productomschrijving erbij zetten dat er ook maatwerk opties zijn. Wees zo specifiek mogelijk over voor welk maatwerkproduct het product in de webshop een onderdeel zou kunnen zijn. Op deze manier ben je ook op je webshop, daar waar je klant is. Daarnaast is het handig om ook op een webpagina alle informatie over maatwerk te vermelden. Zorg voor een goede landingspagina.
Je verkoopt maar 1 product?
Het lijkt veel werk om voor 1 product alle toeters en bellen op een website te zetten van een webshop. Toch is dat wel slim als je dat product zoveel mogelijk wil verkopen. Online verkopen, verlaagt namelijk enorm de drempel om te kopen. Hoe makkelijker je het iemand maakt om jouw product te kopen, hoe meer kans op verkoop. En, er zijn nu eenmaal steeds meer mensen die liever iets online kopen. Lekker snel en makkelijk. Dus is het mogelijk om maatwerk, zeker als je maar 1 product verkoopt, toch in een keuzemenu te vangen. Doe het wel. Tenzij je te veel expertise moet weggegeven. Werk dan met klantenreviews. Want, dan is jouw expertise jouw Unique Selling Point. En dat moet je natuurlijk niet zomaar weggeven.
Maatwerk diensten
Bied je diensten aan op je website? Ook dan is het mogelijk om iets in een webshop te zetten. Denk aan bijvoorbeeld een bepaalde workshop. Ook al heeft een workshop misschien ook maatwerkelementen, de prijs en de tijd staat wellicht al vast. Is het echter zo dat het aantal contactmomenten en de tijd wisselt afhankelijk van de dienst? Dan is het verwijzen naar de contactgegevens handiger. Wat ook kan is dat je je uurtarief communiceert en aangeeft hoeveel een klant gemiddeld nodig heeft.