Zoekmachine optimalisatie (SEO) is een term die je waarschijnlijk al eerder hebt gehoord. Tegenwoordig kunnen bedrijven niet meer zonder SEO-strategieën als onderdeel van de online marketing. Terwijl de digitale wereld een steeds grotere rol speelt in de levens van miljarden mensen, neemt ook de perceptie van het web toe. Als potentiële klanten niet kunnen zien dat jouw bedrijf op het web zit, bestaat er een grote kans dat je een enorm segment misloopt. Daarom hebben wij drie onmisbare redenen waarom SEO onmisbaar is op een rijtje gezet.
1. SEO is onmisbaar voor website verkeer
Het genereren van verkeer is een van de belangrijkste aandachtspunten van een website naast de architectuur van de site. Maar wist je dat een groot gedeelte van het websiteverkeer voor bedrijven en organisaties afkomstig is van natuurlijke zoekopdrachten? Dit betekent natuurlijk dat je wilt dat jouw website bovenaan in zoekmachine terechtkomt op zoektermen van jouw doelgroep.
Maar als je geen gebruik maakt van SEO-strategieën, kan je die eerste plaats in de zoekmachine vergeten – met al de concurrentie die wel doen aan SEO-marketing word je simpelweg niet gevonden! Het web is een oceaan van gegevens, klanten kunnen er gemakkelijk in verdwalen en het druk krijgen. Je wilt dat natuurlijk voorkomen met jouw bedrijf op de eerste pagina.
2. SEO is onmisbaar omdat het klantenvoordeel biedt
Als het gaat om klantervaring, is een van de belangrijkste variabelen van succes de gebruiksvriendelijkheid van jouw website op alle soorten apparaten, zoals mobiele gebruikers. Ook Google en andere zoekmachines houden hiermee rekening en verwachten een responsieve site-architectuur. Dit houdt in dat de HTML en URL’s hetzelfde op het web en op mobiel zijn. Bovendien geven zoekmachines de voorkeur aan universeel responsieve sites, net als klanten, die dankzij jouw SEO-aanpak een gestroomlijnde webervaring kunnen verwachten.
3. SEO is onmisbaar want op de hoofdpagina maak je de treffers
Wist je dat meer dan 70% van de webkliks zijn te vinden op de hoofdpagina van Google? Dit betekent dat het merendeel van de klanten op die eerste zoekpagina zal vinden wat ze zoeken. Dat is dan ook de voornaamste reden waarom de vraag “Waar staat mijn website in Google?” zo belangrijk is voor bedrijven! Het gebruik van SEO-strategieën is de manier om daar te komen.
De meeste organisaties zijn er dan ook van op de hoogte en kennen het belang ervan. De kans is groot dat jouw concurrentie gebruikt maakt van SEO, wat nog meer reden is om jouw eigen SEO-aanpak te volgen en experts in te schakelen die jouw merk in de zoekmachine kunnen positioneren.
Bekijk ook De 3 pilaren van SEO