Online vindbaarheid is iets wat voor veel bedrijven steeds belangrijker wordt. Bedrijven realiseren zich dat zij niet alleen in de fysieke wereld goed vindbaar moeten zijn maar ook in de online wereld. Tijdens de coronaperiode kwamen veel bedrijven erachter dat online vindbaarheid toch wel erg belangrijk was. Fysieke winkels waren gesloten en iedereen bestelde dus noodgedwongen online. Het verbeteren van de online vindbaarheid is nog niet zo makkelijk. SEO, zoals het verbeteren van de online vindbaarheid ook wel wordt genoemd, is niet iets wat je in één dag kunt leren. Het vergt veel oefening en ook gewoon dingen uitproberen. Neem nu bijvoorbeeld eens de zoekwoorden. Het formuleren van een goed zoekwoord is nu nog niets eens zo gemakkelijk als dat het lijkt. Lees verder om erachter te komen hoe je het juiste zoekwoord kiest!
Begin met een brainstorm over het juiste zoekwoord
Wanneer goede zoekwoorden wilt formuleren is het belangrijk dat je begint met een goede brainstormsessie. Tijdens deze brainstormsessie maak je een lijst van woorden die passen bij de webpagina die jij jouw klanten wilt laten bezoeken. Na deze brainstorm heb je een mooie lijst van mogelijke zoekwoorden. Nu is het belangrijk om te bekijken hoeveel volume deze zoekwoorden hebben en hoe groot de concurrentie per zoekwoord is. Dit kun je achterhalen door gebruik te maken van verschillende tools.
Google mijn bedrijf voor het juiste zoekwoord
Als eerste kun je gebruik maken van de gratis tool: Google mijn bedrijf. Binnen Google mijn bedrijf kun je zien met welke woorden bezoekers bij jouw bedrijf uitkomen. Het is aan te raden om deze woorden toe te voegen aan je zoekwoordenlijst aangezien klanten je hier al op vinden.
Google Trends
De volgende tool die je kunt gebruiken is Google Trends. Deze tool is net als Google mijn bedrijf gratis. Met Google Trends kun je onderzoeken naar welke zoekwoorden veel gezocht wordt. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat het zoekwoord ‘portacool’ vaker gezocht wordt dan het zoekwoord ‘portacool 240’. Een nadeel van Google Trends is dat je niet kunt zien hoeveel er echt gezocht wordt naar een bepaald zoekwoord. Daarnaast kun je ook niet zien hoeveel concurrentie er op het zoekwoord ‘portacool 240’ is bijvoorbeeld.
Betaalde tools
Om goed inzichtelijk te krijgen hoeveel het er gezocht wordt naar een bepaald zoekwoord is het beter om betaalde tools te gebruiken. Deze betaalde tools geven vaak goed weer wat de zoekvolumes zijn en hoe groot de concurrentie is. Een zoekwoord waar veel andere bedrijven al mee bezig zijn is veel minder interessant omdat het meer werk kost om deze bedrijven voorbij te gaan. Enkele voorbeelden van betaalde tools zijn: Wordtracker, Ahrefs, SEMrush en MOZ. Via deze tools krijg jij inzichtelijk welke zoekwoorden uit jouw lijst interessant zijn en welke niet. Een tip: probeer de zoekwoorden te specificeren. Dit zorgt ervoor dat je veel gerichter jouw potentiële klanten kunt bereiken. Een voorbeeld hiervan is het zoekwoord ‘portacool’. Hier zullen veel bedrijven mee bezig zijn. Het zoekvolume is groot maar de concurrentie ook. In dit geval is het beter om in te zetten op het zoekwoord ‘portacool 240’ om zo klanten beter te kunnen bereiken. Andere toevoegingen kunnen zijn: plaatsen, kleuren, modellen of andere eigenschappen.
bekijk ook SEO-teksten schrijven