Het zijn marketingtermen waar je beslist wel eens over hebt gehoord, SEO en SEA. De termen lijken niet alleen qua woord op elkaar. Het heeft allebei met hetzelfde te maken, namelijk zoekmachines en het zo hoog mogelijk ranken in bijvoorbeeld Google. In deze blog leggen wij duidelijk de verschillen uit en vertellen we ook hoe je de twee termen kunt combineren voor jouw organisatie.
Wat is SEO?
Zoals je misschien wel al weet, staat SEO voor Search Engine Optimization. Letterlijk betekent dit zoekmachine optimalisatie. Maar wat houdt het nou in? Simpel gezegd betekent het dat je website geoptimaliseerd wordt voor vindbaarheid binnen de organische zoekresultaten van Google, op een onbetaalde manier. De kunst van SEO is dus het zo aanpassen van jouw website, zodat jij aan de criteria van het algoritme van Google voldoet. Op deze manier zul je hoger geïndexeerd worden. Je kunt SEO grofweg onderverdelen in drie onderdelen: Content, techniek en autoriteit.
Content
Je hebt natuurlijk als eerste content nodig voor SEO, het liefst waardevolle content. Na een aantal updates de afgelopen jaren is Google veel beter geworden in het begrijpen van context. Het is dus niet slim om je tekst vol te proppen met alleen maar zoekwoorden, je moet echt waarde toevoegen aan je tekst. Als je dus bijvoorbeeld een pagina hebt over ‘wat is een derdengeldenrekening’, moet je deze vraag duidelijk beantwoorden in een relevant stukje tekst.
Techniek
Google bekijkt je pagina niet alleen aan de hand van je content, ook hoe je pagina technisch is geoptimaliseerd. Let er dus op dat je aan deze eisen voldoet. Denk bijvoorbeeld aan het beveiligen van je website, een goede URL-structuur en de laadtijd van de website. Als je aan deze eisen voldoet, zal Google je website hoger indexeren.
Autoriteit
De autoriteit van jouw website wordt voornamelijk bepaald door links. Google kijkt naar hoeveel websites naar jouw pagina’s linken en wat de kwaliteit van die links zijn. Je hebt natuurlijk niet altijd invloed op de websites die naar jouw pagina’s linken, het is dus daarom een van de moeilijkste pijlers om invloed op te hebben.
Wat is SEA?
Het grootste verschil tussen SEO en SEA is dat je organische vindbaarheid moet verdienen bij SEO. Bij Search Engine Advertising betaal je voor de vindbaarheid. Dit maakt het relatief gemakkelijk om dus hoog in de zoekresultaten te komen, het vergt daartegenover wel een investering. Net als bij SEO hangt de plek van je advertentie af van een aantal factoren. Je krijgt namelijk een kwaliteitsscore, de factoren die deze score bepalen zijn: de verwachte klikfrequentie, de advertentie relevantie en de ervaring op de bestemmingspagina.
Combineren van SEO & SEA
Aangezien Google jou feedback geeft over de zoekwoorden waarop jij adverteert, leer je wat de intentie is van de mensen die op een specifieke term zoeken. Je kunt op basis van deze gegevens je content voor SEO aanpassen. Zo kun je zowel SEO & SEA combineren om het meeste uit jouw website te halen.