Eerder schreven we over het verkopen van maatwerk op een webshop, wat lastig maar toch uitvoerbaar kan zijn. Dat geldt namelijk ook voor het verkopen van voedsel via een webshop. Levensmiddelen zijn altijd al cruciaal geweest, maar door bijvoorbeeld de groeiende fitness industrie en de bijbehorende supplementen, wordt het alleen maar belangrijker om de vindbaarheid van zulke producten te vergroten. Maar denk ook aan vegan producten, die soms nog lastig te vinden zijn in je lokale supermarkt. Er komt echter meer bij kijken, in vergelijking tot het verkopen van kleding of huis en tuin spullen. Waar moet een webshop op letten bij het verkopen van voedsel?
Verplicht informatie
Webshops, oftewel verkoop op stand, moet volgende de Europese wet voldoen aan verplichte voedselinformatie. De consument moet vóór zijn aankoopmoment al voorzien zijn van de verplichte voedselinformatie. Het doel van deze wet (Europese Verordening 1169/2011) is de leesbaarheid van het etiket te verbeteren, waardoor de consument zelfstandig een goede keuze kan maken met aandacht voor gezondheid, veiligheid, herkomst en milieu. De verplichte informatie:
- Naam van het product
- Lijst met ingrediënten
- Eventuele aanwezige allergenen
- Netto hoeveelheid van het product
- Houdbaarheidsdatum
- Bijzondere bewaarvoorschriften of gebruiksvoorwaarden (bijv. droog/donker/koel bewaren)
- Naam en contactgegevens van de fabrikant of verkoper
- Gebruiksaanwijzing wanneer nodig (bijv. schudden voor gebruik)
- Alcoholpercentage (wanneer meer dan 1,2%)
- Voedingswaardevermelding (vet, verzadigd vet, koolhydraten, suikers, eiwitten en zout, aangegeven per 100 gram of 100 milliliter)
Eerlijk en transparant
Nu is dit eenmaal verplicht zodat de consument voorzien wordt van de juiste waardes. Maar daarnaast is het voor bijvoorbeeld fanatieke sporters die op zoek zijn naar een sport voedingsschema, hetzij om af te vallen of aan te komen, ook fijn om vooraf precies in te kunnen zien wat de voedingsstoffen zijn. Het is dus ook niet toegestaan om misleidende, verwarrende of dubbelzinnige voedselinformatie te verstrekken. Voedingsclaims, gezondheidsclaims en medische claims tonen bepaalde eigenschappen van het product op het etiket. Ook deze claims zijn gebonden aan de Europese wetgeving.
Verder gelden natuurlijk ook de algemene regels zoals colofon en privacy beleid in je webshop.
Meer blogs lezen? Lees dan Hoe kun je als nagelstyliste bovenaan in Google komen?