Als je doelgroep in de basis mensen in de omgeving van je bedrijfslocatie zijn, is het uiteraard belangrijk om lokaal goed vindbaar te zijn via Google. Waarom lokale online vindbaarheid zo’n grote rol speelt, heeft te maken met de manier waarop mensen tegenwoordig hun zogeheten “klantreis” afleggen.
Voorbeeld klantreis en het belang van online vindbaarheid:
Wanneer er bij een potentiële consument een behoefte ontstaat zoals het huren van een verhuiswagen voor een verhuizing, zal deze klant als aller eerste online op zoek gaan naar bijvoorbeeld: “goedkope verhuisbus Urmond”. Het bedrijf dat boven aan Google komt, heeft de grootste kans dat de klant daar de verhuiswagen uiteindelijk huurt.
Wanneer is lokale online vindbaarheid belangrijk voor mij?
Als je bedrijf aan een of meerdere van de volgende stelling voldoet, is online vindbaarheid belangrijk voor je bedrijf. Hoe meer stellingen er kloppen, hoe groter het belang van online vindbaarheid is voor jouw bedrijf.
Stelling 1
Mijn onderneming heeft een fysieke locatie.
Stelling 2
Mijn onderneming moet het hebben van de terugkerende klanten en klantloyaliteit.
Stelling 3
Mijn onderneming levert een fysieke dienst of product.
Stelling 4
Voor onze dienst of product moeten we vaak langs bij een klant.
Stelling 5
Ik ben een horeca ondernemer
Stelling 6
Ik heb in deze omgeving niet zoveel directe concurrenten, maar als ik naar andere steden kijk, zitten daar wel een paar directe concurrenten.
Stelling 7
Mijn onderneming is afhankelijk van een lokale leverancier of partner.
Stelling 8
Mijn onderneming doet iets wat alleen in deze regio relevant is.
Stelling 9
Het maakt niet echt uit waar ik mijn producten naartoe moet verzenden, maar een groot deel van mijn keywords en producten zijn voornamelijk gericht op mensen die in de buurt wonen.
Waarom is lokale online vindbaarheid zo belangrijk?
Zoals in het voorbeeld al werd beschreven zijn mensen tegenwoordig geconditioneerd om eerst op Google naar een dienst of product te zoeken omdat dat het makkelijker en overzichtelijker maakt voor mensen om producten en diensten met elkaar te vergelijken.
In de marketing verdelen we een aankoopproces in verschillende stappen. Die stappen werken als een trechter. We noemen dat het AIDA model. Het AIDA model bestaat uit 4 fases:
- A: Attention (aandacht)
- I: Interest (Interesse)
- D: Desire (verlangen)
- A: Action (actie)
Attention
Deze fase gaat over één specifiek moment. Het moment dat de klant zich bewust wordt van een behoefte.
Interest
Deze fase noemen we in de klantreis de interesse fase. Dat is het moment dat de interesse gewekt wordt bij een klant in een product of dienst die in hun behoefte kan voorzien.
Desire
In deze fase van de klantreis is er een verlangen ontstaan om een product of dienst af te nemen. De klant gaat een keuze maken in deze fase. Het opzoeken van bedrijven en producten om deze met elkaar te vergelijken gebeurt doorgaans online. Als je bedrijf er niet tussen staat, is dat een gemiste kans en zul je de klant verliezen aan een concurrent die wél vindbaar is!
Action
In deze fase onderneemt de klant actie. De keuze wordt gemaakt en de klant gaat over tot aankoop.
Heeft jouw klant je lokale bedrijf gevonden?
Om te testen hoe goed de online vindbaarheid van je onderneming is, kun jij jezelf gedragen als klant en belangrijke zoekwoorden testen in de google zoekbalk. Als je zelf geen verstand hebt van online marketing, maar na het lezen van deze blog een online-marketing bureau wilt inschakelen, kijk dan eens op www.webwings.nl voor meer advies, tips en diensten omtrent online marketing die voor jouw bedrijf interessant en waardevol kunnen zijn!