Nederland ontwikkelt sinds 2009 een ’topsectorenbeleid’ voor negen geselecteerde ’topsectoren’. Op baanbrekende terreinen werken vertegenwoordigers van het bedrijfsleven, de wetenschap en de overheid samen om innovatie te ondersteunen en kennis te delen. De namen van de belangrijkste sectoren verwijzen naar de internationale reputatie van Nederland op het gebied van kennis en handel. Samengevat zijn deze sectoren actief op het gebied van versterking van de Nederlandse economie met innovaties; versterking van de creatieve kracht van Nederland en internationale handelsmogelijkheden vergroten. Ben jij nieuwsgierig geworden naar de topsectoren op Nederlandse bodem? Lees dan eens over onderstaande kansrijke sectoren!
Gezondheidszorg is een van de topsectoren in Nederland
Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) is 1 op de 6 werknemers in Nederland werkzaam op het gebied van ‘zorg en welzijn’. Als percentage van het bbp geeft Nederland in 2019 13,2% en in 2020 14,5% uit aan de zorg. Volgens Nederlandse statistieken werd in 2020 116 miljard euro uitgegeven aan zorg en sociale ondersteuning (inclusief kinderopvang). Het Financieel Dagblad meldde in juni 2021 dat percentage van het bbp. Dit is vergelijkbaar met België en Denemarken en een procentpunt lager dan Duitsland en Frankrijk. Om de zorgdruk te verminderen, is het nodig om te kunnen vertrouwen op oplossingen die patiënten in staat stellen om in hun eigen leefomgeving voor zichzelf te zorgen en zorg op afstand te verlenen. Denk hierbij aan wearable devices, oftewel draagbare applicaties die sensoren gebruiken om bepaalde medische gegevens te meten, vast te leggen en door te geven aan een zorgaanbieder.
Online Marketing
Ook de online marketing wereld is een branche die erg groeiend is in Nederland. In de marketingindustrie denken mensen na over hoe ze een product of dienst kunnen verkopen. Hierbij denk je onder andere aan; wat is er bijzonder aan het product of de dienst dat wij willen verkopen? Hoe ziet je marktonderzoek eruit: aan welke doelgroep(en) gaan we verkopen? Hoe ziet onze marketingstrategie eruit: hoe gaan we het hebben over het product of de dienst? En via welke kanalen gaan we dit verkopen? Voorbeelden zijn verkopen in de winkel en verkopen via een online winkel. Ook zijn er veel kansen op het gebied van online marketing bureau Utrecht. Bij online marketing bureau Utrecht kun je terecht voor allerlei advies op maat waardoor de online marketing van je bedrijf flink kan groeien. Een online marketing bureau Utrecht kan je bedrijf dus zeer op weg helpen.
Voeding
Met meer dan 17 miljoen consumenten is de Nederlandse markt een spannende markt voor de voedingsindustrie. De activiteiten van de levensmiddelendetailhandel zijn op vrij grote schaal georganiseerd in ketens, verenigingen en inkoopcombinaties. In 2020 waren er al meer dan 20.000 supermarkten in Nederland. Van het totale aantal winkels in de foodretailsector is iets minder dan de helft eigendom van het bedrijf en de rest is onafhankelijk. Het grootste aantal supermarkten behoort tot supermarktketens. Daarna kwamen de delicatessenwinkelketen, natuur- en natuurvoedingswinkels, slagers, bakkerijen, verse producten en vismachines. Door corona zijn consumenten bewuster geworden en kopen ze in eigen land geproduceerde producten zorgvuldiger in. Er is daardoor een groeiende vraag naar versere producten, houdbare voedingsmiddelen en gezonde ingrediënten.