Het is natuurlijk fijn dat er veel bezoekers op je website komen. Maar je wilt natuurlijk ook het beste uit je bezoekers halen. Hoe je een hogere conversie op je website krijgt, is door middel van conversieoptimalisatie. Maar hoe zorg je nu voor een betere conversieoptimalisatie op je website? Je leest het allemaal in deze blog.
Wat is conversieoptimalisatie (CRO)?
Conversieoptimalisatie heeft te maken de mate waarin een bezoeker acties uitvoert op jouw website, waarbij het jouw organisatie veel kan opleveren. Daarbij zijn er verschillende soorten conversies. Conversies zijn actiepunten die gebruiker moet uitvoeren. Voorbeelden hiervan zijn bijvoorbeeld het doorklikken naar de volgende pagina op je website, of iets afrekenen in het winkelmandje en zo zijn er nog veel meer verschillende soorten conversies.
Je hebt zacht en harde conversies. Zachte conversies hebben een kleine waarde voor het succes van je campagne. Bijvoorbeeld het bezoeken van een bepaalde pagina. Harde conversies zijn acties die een grote waarde hebben, bijvoorbeeld het invullen van een contactformulier.
Waarom conversieoptimalisatie?
Ik denk dat elke organisatie meer conversie wil realiseren op haar website. Sterker nog, als je een website of webshop hebt, kun je niet om CRO heen. Door CRO kun je zorgen dat bezoekers sneller klant worden. Ook krijg je meer inzicht van je bezoekers. Je komt er achter waarom je bezoekers wel of niet adverteren. Ook zorg je met conversieoptimalisatie dat je website meer gebruiksvriendelijker wordt.
Testen
Als je met CRO gaat beginnen, moet je gaan experimenteren. Hoe kun je dit gaan doen? Je zou de A/B testing in kunnen zetten. Wat is dat nu precies? Je verdeeld 2 groepen in groep A en groep B. Je geeft groep A dan een andere variant van een pagina dan groep B. Je kunt de pagina’s laten verschillen op afbeeldingen, kleur of boodschap. Vervolgens kijk je welke pagina het meeste conversie binnenhaalt. Het voordeel hiervan is dat de gebruiker niks door heeft van het experiment en je krijgt objectieve data.
Een andere manier is multivariate testing. Hierbij kijk je niet alleen naar de losse onderdelen, maar ook naar de combinaties hiervan. Zorg dus voor een goede call to action met het juiste uiterlijk en bestemming. Het voordeel van deze manier is dat je verschillende combinaties kunt testen. Overige manieren zijn nog mousetracking en eyetracking. Bij mousetracking zie je precies hoe er op je pagina genavigeerd wordt en waar er veel op wordt geklikt. Eyetracking wordt gedaan door een hardware die de bewegingen van je oog volgt.
Maak je website zo gebruiksvriendelijk mogelijk
Mensen hebben geen zin om heel lang te lezen op een website en uren lang te zoeken. Hiervoor zijn ze te lui en te snel. Zo kun je bijvoorbeeld gebruik maken van herkenbare structuren en voeg categorieën toe. Daarnaast moet je ook niet vergeten om een zoekbalk toe te voegen.
Zorg dat je website duidelijk is
Een gebruiker komt met een bepaalde zoekintentie bij jouw website terecht. Zorg dan ook dat je je website zo duidelijk is dat de gebruiker ook kan vinden wat hij/zij nodig heeft. Zorg daarom dat de inhoud van de tekst heel helder is. Gebruik ook duidelijke call to actions zoals bijvoorbeeld: Personenbus huren? Neem dan contact met ons op! Dit is een duidelijke call to action, waarin precies duidelijk aangegeven wordt wat de intentie er van is.
Zorg dat je website er betrouwbaar uit ziet
Tegenwoordig nemen mensen snel informatie van iemand over, waardoor vaak informatie niet kan kloppen. Zorg er voor dat je vertrouwen wint bij je bezoekers. Hoe kun je dat doen? Als eerste, is het belangrijk dat je website meegaat met de tijd. Plaats geen oude foto’s. Ook is het belangrijk dat de gehele inhoud van je website foutloos is en de afbeeldingen van goede kwaliteit zijn. Het is belangrijk om te investeren in een goede website.