Iedereen die een website beheert of online zaken doet weet dat goede vindbaarheid in zoekmachines als Google heel belangrijk is. Het is geen geheim dat hoger scoren in de zoekresultaten kan leiden tot meer bezoekers, meer potentiële klanten en uiteindelijk meer succes voor jouw online onderneming. Maar wat is SERP en waarom is het belangrijk om hoger te scoren in Google? Daar gaan we in deze blog naar kijken.
SERP: de kern van SEO
SERP staat voor ‘Search Engine Results Page’, wat in het Nederlands wordt vertaald als ‘zoekmachine resultaten pagina’. Dit is de pagina die je te zien krijgt nadat je een zoekopdracht hebt ingevoerd in Google of een andere zoekmachine. De SERP toont een lijst met relevante webpagina’s die overeenkomen met jouw zoekopdracht. De SERP is het hart van SEO, omdat het de eerste indruk is die gebruikers van jouw website krijgen. Als jouw website verschijnt op de eerste pagina van de SERP is de kans groter dat mensen erop klikken en jouw website bezoeken. Als jouw website echter pas op pagina twee of verder verschijnt, is de kans veel kleiner dat je bezoekers zult ontvangen.
Waarom is het belangrijk?
Het belangrijkste voordeel van hoger scoren in de SERP is dat je meer organisch verkeer naar jouw website zult trekken. Mensen klikken vaker op de resultaten die bovenaan de eerste pagina staan, dus als jouw website daar te vinden is, zul je meer bezoekers aantrekken die ook reviews achterlaten. Ook komt de website als betrouwbaar en geloofwaardig over aan de potentiële bezoekers als die hoog scoort. Verder kan hoger scoren in de SERP zorgen voor meer conversies, zoals aankopen, aanmeldingen of contactaanvragen. Wanneer jouw website relevant is voor de zoekopdracht van een gebruiker en hoog scoort is de kans groter dat ze de gewenste actie ondernemen. Een ander groot voordeel is de kostenbesparing. In vergelijking met betaalde advertenties is organisch verkeer via de SERP kostenbesparend op de lange termijn. Er hoeft dan niet worden betaald voor elke klik zoals bij advertenties, waardoor er kosten bespaard worden en toch veel verkeer kan worden aangetrokken. Het bijhouden van Google Mijn Bedrijf voor je organisatie kan hier goed bij helpen
Voor online succes is het dus belangrijk om zo hoog mogelijk te scoren in een SERP bij Google. Het is een investering die het waard is. Naast online aanwezigheid is het voor bedrijven ook nog steeds belangrijk om offline aanwezig te zijn. Door bijvoorbeeld campagnes op folders af te drukken blijven klanten die niet veel online zijn ook op de hoogte van het laatste nieuws en ontwikkelingen.