Er is ontzettend veel concurrenten bij het promoten van een restaurant. Daarom is het ook extra belangrijk geworden om bovenaan Google te komen met jouw restaurant. Het is een uitdaging, maar niet onmogelijk. Wel is het daarbij van belang dat je als je schoenmaker, of beter gezegd als restaurant eigenaar je bij jouw leest moet houden. Het is nogal een vak apart: hoog in Google komen. Wil je weten wat er namelijk zo van belang is? Lees dan verder.
Bovenaan google met je restaurant door de zoekterm: eten bestellen Utrecht
Hierbij nemen we de zoekterm ‘eten bestellen Utrecht’ als voorbeeld. Het is van belang dat je bijvoorbeeld helder hebt waar mensen op zoeken. Een marketingbureau heeft daar een goed beeld bij. Zij maken gebruik van tools zoals de Google Keyword Planner. Daarmee krijg je meer inzicht in welke zoekwoorden en zoekwoordcombinaties relevant zijn voor jouw restaurant. Zo is ‘eten bestellen Utrecht‘ voor jouw restaurant mogelijk een interessante zoekwoordcombinatie is waar je op gevonden wilt worden. Mocht je een restaurant in een ander plaats hebben vervang je natuurlijk bij ‘eten bestellen Utrecht’ de plaatsnaam eerst.
Er is trouwens regelmatig een verschil tussen de resultaten in de Google Keyword Planner en die van in Google zelf. In Google zelf zie je hoeveel mensen er iets over geschreven hebben wat mogelijk relevant is. Dit zijn de zogenaamde zoekresultaten. In Google Keyword Planner krijg je echter inzicht in hoeveel mensen welke zoekwoorden zoeken. Dat is een stuk relevanter.
Manieren om bovenaan in Google te komen met je restaurant
Je kunt in Google hoger komen op verschillende manieren. Er zijn ook verschillende methodes om hier invloed op uit te oefenen:
- Linkbuilding
- Zelf bloggen (Tip: lees ook het artikel over zelf bloggen.)
- Social media adverteren
- Organische groei social media
- Adverteren in Google
Het gaat erom dat Google het idee heeft dat jouw restaurant genoeg ‘leeft’ en waarde biedt.
Invloed van de website
De website heeft ook invloed op de positie in Google. Een goede opbouw, een snelle laadtijd, inhoudelijke artikelen en goed ingevulde metatags zijn bijvoorbeeld van belang voor de vindbaarheid én een goede positie in Google. Wil je hoger komen in Google dan is het dus van belang dat de basis van de website klopt.
Bovenaan in Google is niet het enige dat van belang is
Het is nog altijd zo dat reviews ook van belang zijn. Goede wel te verstaan. Slechte reviews kunnen ervoor zorgen dat je, ondanks dat je hoog staat in Google, weinig klanten krijgt. Mensen gaan er toch naar kijken. Tip? Ga voor de eerlijke recensies en ga ze niet aankopen. Vermoedelijk op 28 mei 2022 gaat voor webshops de regelgeving voor reviews al een stuk strikter worden. Doel: voorkomen dat er valse recensies zijn en consumenten weer meer op reviews kunnen vertrouwen.
Verder is de fotografie ook van belang: op de website kunnen goede foto’s de potentiële klanten al een goed idee geven van wat ze mogen verwachten. Goede fotografie is dus van belang. Let wel op de grootte van de foto: te grote foto’s hebben een te grote laadtijd en dit zorgt voor minder bezoekers.