Vroeg aankondigen, daar staat Google bekend om. In oktober 2021 kondigde Google, Google analytics 4 aan (hierna GA4). Dat houd in dat de oude Google analytics er helemaal uit zal gaan. Uiteindelijk zal het helemaal vervangen worden door GA4.
Veel marketeers maken zich een beetje druk om die verandering, omdat het invloed zou hebben op third party cookies. Dan zouden veel marketeers hun strategie drastisch moeten bijstellen.
In dit artikel vertellen wij je alles over de nieuwe mogelijkheden, de ups en de downs van het nieuwe GA4!
Wat is GA4?
Google analytics 4 is een nieuwe property die speciaal ontworpen is voor de nieuwe manier van meten. Zoals Google het zelf omschrijft is het “de nieuwe generatie Google analytics”.
GA4 zal data anders gaan meten. Op een manier die beter aansluit op deze tijd.
Wat zijn de mogelijkheden van GA4?
Er zullen geen sessies meer gemeten worden, maar gebeurtenissen.
Ga4 zal datamodellen gebruiken die event gedreven zijn en niet sessie gedreven. Dat houd in dat de focus ligt op dat wát de gebruiker doet en niet meer alleen op de sessie van de gebruiker.
GA4 verzameld niet alleen website-data, maar ook App data.
Hiervoor is gekozen omdat er steeds meer one-page websites en apps komen. GA4 zet alle gebeurtenissen (events) in één overzicht.
Er komt een optie voor directe integratie met media platforms.
GA4 is erop ingericht om een perfect overzicht te geven van de allround klant experience. Die intentie zien we duidelijk terug in de mogelijkheid om ook media platforms deel uit te laten maken van de analytics die inzichtelijk worden.
Er komen privacy-opties voor het extraheren van data zonder cookies!
Dit garandeert meer veiligheid voor de gebruiker en maakt het mogelijk om op een legitieme manier toch de data te verkrijgen die waardevol is, zonder de privacy rechten van de gebruikers te schenden.
Er komen voorspellingsmogelijkheden zónder alle complexe modellen.
Deze opties maken het nog beter nodig om te meten en waardevolle data in te zien. Vanaf 1 juli 2023 zal standaard Universal analytics geen data meer verzamelen. Wel blijft de data nog een tijdje zichtbaar. Nieuwe data wordt dan dus alleen nog naar GA4 property’s gestuurd.
Gebruik maken van datastreams
Datastreams geven je de optie om op één plek met één property een koppeling te maken met verschillende plekken waar gebruikers interacties uitvoeren. Dit maakt dat GA4 een 360 graden klantprofiel kan schetsen op een data gedreven manier. Stel je voor dat je een website hebt die ook een app heeft, dan moet je voor de app en de website nu nog een aparte property aan maken. Met GA4 kun je alle gegevens inzien op één property, wat het veel gebruiksvriendelijker maakt om data in te zien.
Dit maakt het mogelijk om belangrijke data te analyseren voor specifieke dingen die we vooraf nog niet konden zien. Stel je voor dat een klant zoekt op avontuur Ardennen, de klant wil namelijk gaan mountainbiken. Dan was het tot nu toe alleen maar mogelijk om te zien hoelang een klant op de website van een aanbieder van activiteiten in de Ardennen zat en welke pagina’s hij bezocht.
Met GA4 kunnen we echter ook de interesse meten van deze klant door te zien wát de klant op de website doet, maar daarna bijvoorbeeld ook in de app. Waar kijkt de klant naar? Wat is het scroll gedrag? Maakt de klant liever gebruik van de website of van de app? Hoe boekt een klant? Zo kun je een veel specifieker beeld krijgen van wat klanten doen en uiteindelijk willen. Dit maakt het mogelijk om nog meer gericht te zijn op klant ervaring en gebruiksvriendelijkheid.
Google BigQuery
GA4 heeft nog een andere interessante update. Je kunt namelijk Google BigQuery integreren, waarmee het mogelijk is om verschillende machine learning modellen te bouwen. BigQuery was voorheen nog onderdeel van het betaalde Google Analytics 360.