Tegenwoordig zoeken mensen steeds vaker naar een leuk restaurant met behulp van hun smartphone. Ze kunnen dan makkelijk restaurants in de buurt vinden. Met de intrede van Google Mijn Bedrijf kan jouw bedrijf ook zichtbaar worden op Google Maps, waardoor klanten je bedrijf beter kunnen vinden. In dit artikel vertellen we je meer over Wat Google Bedrijf is en waarom het handig is voor jouw bedrijf.
Wat is Google Mijn Bedrijf?
Google Mijn Bedrijf is een gratis tool waarmee bedrijf hun online aanwezigheid kunnen beheren op Websites van Google. Via deze tool kun je bedrijfsinformatie up-to-date houden. Het is de bedoeling dat klanten je vinden en dan alle benodigde informatie hebben. Met behulp van deze tool word je beter zichtbaar in de lokale zoekresultaten van Google. Er wordt dan ook een Google Maps-kaart getoond met daaronder Google Mijn Bedrijf vermeldingen.
Voordelen van Google Mijn Bedrijf
Deze tool biedt vele voordelen voor zowel bedrijven als klanten:
- Het biedt informatie: je kunt alle informatie verschaffen aan je klanten door je bedrijfsinformatie te vullen. Je kunt posts plaatsen op je bedrijfspagina. Ook kun je reviews laten toevoegen aan je profiel. Op deze manier bouw je reputatie op als bedrijf.
- Zoekopdrachten inzien: het is ook mogelijk om inzicht te krijgen in de zoektermen en zoekvolumes waarbij jouw bedrijf wordt gevonden. Als er belangrijke zoekopdrachten ontbreken, kun je dat gemakkelijk optimaliseren in je Google bedrijfspagina.
- Vindbaarheid in Google: Google mijn bedrijf is goed voor de SEO van je website. Je bent als bedrijf altijd zichtbaar in Google Maps. Hierdoor ben je goed vindbaar voor je klanten. Als je gelukt hebt, kun je als bedrijf door Google in the local 3 pack geplaatst worden. Dit zijn de drie beste suggesties van bedrijven die Google aantoont.
- Voice search: Daarnaast is de tool een belangrijke bron voor Siri en Google Home. Mensen gaan bijvoorbeeld opzoek een dakdekkersbedrijf in Limburg. Je kunt bijvoorbeeld vragen of ze vandaag open zijn en hoe laat ze dicht gaan.
- Inzicht in statistieken: De tool geeft ook relevante inzichten. Op het afgeschermde deel van de bedrijfspagina zie je interessante statistieken en data. Deze dat omvat het aantal klikken van op je bedrijfspagina en ook het aantal oproepen en berichten die je hebt ontvangen in het kennisvenster.
Tips voor je Google bedrijfspagina
Er zijn een aantal tips waar je rekening mee moet houden met je Google bedrijfspagina:
- Zorg voor kwalitatieve foto’s: goede foto’s leiden tot nieuwsgierigheid en meer traffic naar je website. Ook is het gebruik van stockfoto’s echt een no-go op je bedrijfsprofiel. Dit werkt namelijk heel onpersoonlijk.
- Voeg niet te veel categorieën toe: zorg dat je genoeg categorieën hebt, maar niet te veel. Dit kan namelijk averechts werken. De geloofwaardigheid bij je klanten gaat hiermee namelijk omlaag.
- Schenk aandacht aan reviews: het is belangrijk om reviews toe te voegen aan je pagina. Het kan wel eens gebeuren dat je negatieve reviews krijgt op je pagina. Je kunt deze reviews beter niet verwijderen, maar gewoon je excuses bij aanbieden. Of je kunt beter gewoon uitleg geven aan de persoon die de review heeft geschreven.