Het is de droom van bijna iedere artiest: een grote nummer een hit scoren die miljoenen, misschien wel miljarden keren gestreamd wordt op Spotify of talloze views op YouTube. Toch is er nog één factor belangrijk die bij kan dragen aan het succes van een artiest en dat is dat zijn of haar muziek bovenaan Google komt. Maar hoe krijg je muziek hoog in de resultaten en waarom is het eigenlijk belangrijk? Wij weten alles van bovenaan Google komen, dus wij leggen het je graag uit!
Waarom is muziek bovenaan Google krijgen relevant?
Zoals we al zeiden is het om meerdere redenen belangrijk om muziek en orkestbandjes goed te laten ranken in Google. Ten eerste is muziek bovenaan Google een doel van elke artiest omdat dit meer bekendheid kan opleveren. Wanneer je niet je best doet om onder de aandacht te komen van publiek, zal het aantal opdrachten beperkt blijven. Als beginnend artiest is het dus belangrijk om actief te zijn op internet en sociale media. Daarnaast speelt het hebben van een goede website een grote rol, want dat kan mede bepalen of een artiest en zijn muziek bovenaan Google komen. Doordat je hoger in Google scoort, zullen producenten of luisteraars jou sneller vinden, wat er toe kan leiden dat je sneller geboekt wordt voor een optreden of misschien wel een platencontract krijgt aangeboden.
In feite kun je op meerdere manieren hoog ranken in de zoekmachine, namelijk met je website, maar ook met video’s of foto’s. Wil je dus meer weten over de principe achter een hoge positie voor muziek en artiesten? Lees dan snel verder!
Hoe krijg je muziek bovenaan Google?
Elk medium heeft zijn eigen tools en principes waarmee je ervoor kunt zorgen dat je muziek hoog in de zoekresultaten verschijnt. De volgende tools en regels werken het beste:
SEO-strategie
Marketeers kennen dit principe al, maar voor een muzikant die hier nog nooit van heeft gehoord en geen management heeft die hem of haar in de markt wil zetten, liggen hier kansen. SEO-strategie pas je doorgaans toe wanneer je meer resultaat wilt halen uit een website. SEO staat dan ook voor Search Engine Optimization, oftewel zoekmachine-optimalisatie. Allereerst moet de artiest (misschien ben jij dat wel) ervoor zorgen dat hij weet wat hij wil uitdragen. Aan de hand daarvan kan een aantal zoekwoorden gekozen worden die hem of haar identificeren. Misschien is het een opera zangeres, een country band of iemand die kinderliedjes schrijft. Door dit vaak te benoemen op je website, zal Google er snel achter komen dat men dus voor een bepaalde genre bij die artiest moet zijn.
Backlinks om muziek bovenaan Google te krijgen
Nog een manier om ervoor te zorgen dat muziek bovenaan Google komt, is door te werken aan het aantal backlinks. Een backlink is een link naar jouw website of naar een van de video’s van je artiest op een andere website. Ben je met een linkje te vinden op belangrijke websites? Dan zal Google jou ook belangrijk vinden.
Wat doen artiesten nog meer om muziek te promoten?
Muziek bovenaan Google krijgen is dus belangrijk, maar een artiest kan op verschillende manieren populairder worden. Wat dacht je bijvoorbeeld van een professioneel account op sociale media, een YouTube kanaal en video’s op TikTok? Daarnaast is het belangrijk om niet alleen je muziek te promoten, maar ook een duidelijke identiteit te laten zien.
Meer blogs lezen? Lees dan Hoe kun je als nagelstyliste bovenaan in Google komen?