Content is king als het op SEO aankomt. Content is één van de drie pilaren van SEO en is enorm belangrijk. Als je geen goede SEO vriendelijke content schrijft kun je nooit goed geïndexeerd worden door Google.
Voorbeeld van waarom SEO content belangrijk is
Als je niet schrijft dat je iets doet, kan Google nooit vinden dat je dat doet! Neem bijvoorbeeld een makelaar in Roermond. Als de makelaar in Roermond ook taxaties doet en klanten wil halen uit de website voor taxaties. Dan zal de makelaar in Roermond een aantal artikelen moeten schrijven over taxaties voor woningen in Limburg. In de vorige blog over het vinden van keywords hebben we besproken hoe de makelaar in Roermond interessante keywords zou kunnen ontdekken voor blogs met het keyword: “taxateur Roermond“.
Het belang van keywords
Keywords zijn woorden die mensen gebruiken in de zoekbalk van een zoekmachine. Dat kan Google zijn, maar YouTube en Instagram zijn in essentie ook zoekmachines. Denk bijvoorbeeld aan de hashtags van Instagram. In principe zijn dat keywords die je toevoegt aan je content om gevonden te worden wanneer je denkt dat mensen die zoeken naar de hashtag, bij jouw content passen.
Keywords zijn belangrijk als je gevonden wil worden door mensen die ernaar op zoek gaan. Als een echtpaar in Roermond hun huis wil verkopen zoeken ze op Google met het keyword: “makelaar Roermond”. Je wil als makelaar in Roermond boven aan zo’n pagina landen, want niemand zoekt verder dan de eerste pagina van Google. Om daar terecht te komen móet je relevante content maken waarin de meest relevante en meest gezochte keywords voorkomen om überhaupt een kans te hebben om een hoge positie te behalen in Google.
Voor wie schrijf je de tekst?
Nu hoor ik je denken: “maar SEO teksten leest toch geen hond”? Mis! SEO teksten worden niet enkel voor Google geschreven, maar juist door de doelgroep die er écht iets aan heeft. SEO gaat veelal over gebruiksvriendelijkheid weet je nog? Ook content hoort bij die gebruiksvriendelijkheid. Zorg dus altijd dat de tekst gaat over een relevant onderwerp voor de lezer.
Het doel van de tekst die je schrijft is mensen het antwoord geven dat ze zoeken! Geef je doelgroep wat ze willen door zo goed en breed mogelijk antwoord te geven op al hun vragen. Stop daarbij niet te veel keywords in je tekst. Kijk naar de juiste keywords en zorg dat deze er ongeveer 2 keer in voor komt per alinea en zorg ervoor dat er genoeg synoniemen in de tekst voor komen.
Wat wil je bereiken met de SEO-teksten die je schrijft?
Vóórdat je begint met schrijven heb je natuurlijk al een doel! Als je nog niet zo goed weet wat je doel moet zijn, denk daar dan eerst goed over na. Een aantal voorbeelden van het doel van je tekst kan zijn:
- Leads genereren
- Meer traffic
- Meer conversie
- E-mail adressen verzamelen
- Een veel gestelde vraag beantwoorden
- Hoger ranken in de SERP van Google
Zorg dat je content is afgestemd om de juiste lezer. De lezer heeft zelf ook een doel als hij of zij je website bezoekt. De keywords die je gebruikt geven die intentie weer. Het doel van de websitebezoeker hangt af van wat je aanbied en in welke fase van de klantreis de persoon zit.
Om een beter beeld te krijgen van welke intenties verschillende webbezoekers kunnen hebben, kun je het AIDA-model gebruiken.
De SEO-teksten schrijven
Als je keywords hebt onderzocht, een lijst hebt van synoniemen en een idee hebt van je doel en je doelgroep. Nu kun je de tekst gaan schrijven!
Inspiratie op doen
Doe eerst inspiratie op door andere teksten over het onderwerp te lezen. Maak wellicht een korte samenvatting van alle teksten die je gelezen hebt. Kijk naar foto’s en doe research naar wat concurrenten schrijven.
Bekijk de top 10 van de google zoekresultaten om te zien welke soort content goed scoort.
Structuur in je SEO-teksten
Zorg ervoor dat je tekst goed leesbaar is! Dat kun je doen door je tekst te verdelen in alinea’s. Je titel moet altijd H1 zijn, de rest van de tekst verdeel je in subkopjes (h2) en kopjes daaronder (h3, h4) een duidelijke structuur in je tekst maakt het makkelijk en prettiger om te lezen.
Beginnen met schrijven
Als je niet goed weet wat je moet schrijven is het beste advies: “gewoon beginnen”. De meeste schrijvers hebben wel eens last van writers block. De oplossing is de eerste 100 tikken. Misschien verwijder je de eerste 100 woorden weer op een later moment, maar wat maakt het uit? Je komt in de flow en je zult merken dat het beter gaat als je gewoon begint!
Dit is hoe je SEO-teksten schrijft! Bedankt voor het lezen! Wil je weten hoe je de tekst technisch moet optimaliseren? Lees dan: “technische SEO”.
Lees hier alles over de SERP.