Steeds meer websites en apparaten om ons geen maken gebruik van algoritmes. Dit is van je favoriete zoekmachine tot je smart tv. Er wordt bepaald wat je ziet op social media en kunnen robots worden aangestuurd. Naast dat deze steeds vaker worden gebruikt, worden de mogelijkheden en invloed ook steeds groter. Maar hoe werkt het nu en hoe beïnvloeden ze ons leven?
Wat zijn algoritmes?
Voordat we dieper duiken in hoe algoritmes ons leven beïnvloeden is het handig om duidelijk te hebben wat het nu daadwerkelijk zijn. Een algoritme is een wiskundige formule. Het wordt gezien als een stukje code, om een probleem op te lossen. Met algoritmes kan de maker van tevoren bepalen wat er gebeurt in een bepaalde situatie. Zo weet YouTube bijvoorbeeld dat wanneer jij veel hondenfilmpjes kijkt, het je meer hondenfilmpjes kan aanbevelen omdat je die waarschijnlijk leuk vindt.
Wat is er mogelijk met algoritmes?
Algoritmes helpen ons om sneller informatie te verwerken en om ingewikkelde keuzes te maken. Ook maken ze slimme technologie zoals kunstmatige intelligentie mogelijk. Met algoritmes kan het aanbod op internet persoonlijker worden gemaakt. Wat jij op de tijdlijn tegenkomt, verschilt van wat iemand anders tegenkomt. Met algoritmes kunnen bedrijven slimmer reclame maken en specifieke aanbevelingen doen, daardoor is het voor jou makkelijker om snel dingen te vinden die je waarschijnlijk interessant of leuk vindt.
Ook kan het ons helpen om ingewikkelde vraagstukken beter te overzien. Zo houden gemeenten met behulp van algoritmes verkeersstromen in de gaten. En de politie probeert criminaliteit voor te zijn met voorspellende algoritmes. Dit soort algoritmes werken op basis van big data. Met andere woorden een grote hoeveelheid gegevens, die we bijvoorbeeld (on)bewist achterlaten door ons gedrag op internet of op straat.
Wat zijn de risico’ van het gebruik van algoritmes?
Zoals eerder verteld worden algoritmes steeds vaker ingezet. Het is daarom ook belangrijk om stil te staan bij de mogelijke negatieve invloed van deze technologie.
Privacy
Een belangrijk risico is dat onze privacy ermee geschonden kan worden. Naast de informatie die jij zelf op internet zet, wordt er ook onthouden waar je op zoekt, zoals bijvoorbeeld nadat je op zoek bent geweest naar de betekenis van teak hout. Maar ook wat je hebt geliket op social media of wat je hebt gekocht. Dit gebeurt met cookies. Ook wel een zogenaamde profiling-algoritmes die met die informatie over jou een profiel maken. Dat profiel wordt gebruikt om te bepalen welke berichten of reclames jij te zien krijgt.
Invloed op social media
Social media zoals Facebook, Instagram en YouTube zetten algoritmes in om hun aanbod op jouw profiel af te stemmen. Je krijgt te zien wat volgens hen past bij jouw interesses en voorkeuren. Dit kan al snel leiden tot een filter bubble. Je krijgt namelijk nog maar weinig berichten te zien die anders zijn dan jouw voorkeur of mening.
Meestal werken deze algoritmes op basis van aannames van de maker. Als jij bijvoorbeeld op YouTube kijkt naar ballet, zul je wel een meisje zijn. Of als je in die wijk woont, zul je wel veel geld verdienen. Deze aannames hoeven niet altijd te kloppen. De aannames kunnen we niet zelf controleren en of de uitkomst klopt. Social mediabedrijven hebben dus een grote verantwoordelijkheid in hoe zij hun algoritmes vormgeven. Wil jij jouw marketingstrategie op social media ook aanpassen met innovatieve manieren? Lees dan deze blog waarin wij vertellen hoe klantloyaliteit jouw marketingstrategie kan versterken. én vergeet niet om hierbij rekening te houden met het algoritme van jouw doelgroep.
Algoritmes zijn niet neutraal
Algoritmes worden steeds vaker ingezet om beslissingen te nemen die vroeger door een mens werden gemaakt. Dat wordt vaak gedaan vanuit het idee dat technologie eerlijker of neutraler is dan mensen. Maar technologie is bijna nooit neutraal. Deze worden namelijk altijd gemaakt door mensen met bepaalde ideeën en waarden, in een bepaalde tijd en met een bepaald doel. Vaak proberen bedrijven ook gebruik te maken van SERP om hoger in Google te komen. Dit kan ook weer invloed hebben op jouw algoritme.
Kortom, algoritmes slaan alles op wat jij doet of op zoekt online. Het is belangrijk om te realiseren dat alles wat jij ziet op internet gebaseerd is op jouw zoekgedrag.