Als je een beginner bent in de marketing industrie, komen er heel wat begrippen voorbij. Als je alle begrippen in een dag zou moeten leren, dan zou ik zeggen succes. Je bent waarschijnlijk eerder terug van een vakantie naar Pluto. Er zijn ontzettend veel begrippen, maar SEO is misschien wel de bekendste van ze allemaal. Een heel goed punt om te beginnen als je over marketing wil leren. In deze blog gaan we het daarom hebben over de 3 pilaren van SEO!
Pilaar 1. Content
Misschien klinkt SEO heel technisch, maar de allerbelangrijkste SEO-pilaar is misschien wel je content. Content zoals deze blog zorgen ervoor dat Google je kan vinden online als de blog relevant voor jou is. Zo heb jij waarschijnlijk gezocht op de keywords: “Hoe werkt SEO”? Of “De basis voor SEO” of “SEO voor beginners”. Hoe je deze blog ook gevonden hebt, de content was relevant voor jouw zoekgedrag. Als je nu nog steeds aan het lezen bent, weet je dat het de informatie was die je zoekt. Dat is namelijk precies wat Google doet. Google zet alle informatie die de zoekmachine kan vinden op de SERP (search engine result page) die het meest relevant lijken voor jouw zoekopdracht. Google is in staat om alle websites te indexeren en te bepalen wat de inhoud is van de tekst. Op basis van ongeveer 4700 parameters bepaald Google of jouw website hoger of lager op de SERP te staan komt. Schrijf jij veel relevante content en linken er belangrijke websites naar die content, dan ziet Google dat als een teken van autoriteit. Schrijf je dus als bedrijf niets over wat je doet, dan kan google ook nooit weten wat je doet. Een gemiste kans voor al die klanten die via Google eigenlijk naar jouw bedrijf op zoek zijn. Door middel van SEO creëer je die vindbaarheid wél.
Pilaar 2. Techniek
De content moet natuurlijk ergens geplaatst worden. Je schrijft niet voor niets artikelen. Je wil dat mensen meer te weten komen over wat jij doet. Het blijft alleen helaas niet bij “gewoon plaatsen”. Een artikel moet ten eerste goed leesbaar zijn. Daarom verdeel je titels, kopjes en tekst stukken. Dit noem je H1, H2 en paragraph tekst. Kort gezegd laat je Google weten wat de belangrijkste teksten zijn om te indexeren. Daarnaast gaat dat indexeren een stuk makkelijker als er een goede structuur in je tekst zit. Diezelfde structuur creëer je ook in je website. Je richt alles zo in dat het navigeren over een website makkelijk gaat en dat er een logische opbouw in zit. Hoe dat precies werkt, is te veel informatie voor in deze blog, maar als je er meer over wil weten lees dan ook: Boven aan Google komen.
Pilaar 3. Linkbuilding
Links zijn een belangrijk deel van de website. Hiermee beoordeeld google je autoriteit. Kort gezegd zijn er twee soorten links die je zelf kunt plaatsen. Een interne link en een externe link.
Een interne link
Is een link die je op de website in een artikel plaatst om te linken naar een andere relevante pagina op je website. Als je dit consistent en goed doet, ontstaat er een web van relevante artikelen die naar elkaar linken. Dit maakt het makkelijker voor Google om de website en belangrijke pagina’s te indexeren.
Een externe link
Een externe link is een link die je op je website plaats naar een pagina buiten je website. Je linkt dus naar een andere website. Dit doe je met de reden dat andere websites jouw link ruilen met die van hen. Als een andere website een link plaatst naar jouw website noemen we dat een backlink. Backlinks van relevantere druk bezochte sites kunnen je eigen site autoriteit in de ogen van Google verhogen. Het is daarom belangrijk en aan te bevelen een goede linkstrategie te hebben.
Vond je dit een interessant artikel? Lees dan hier hoe je bovenaan in Google kunt komen met een bedrijf in de bouwsector.