Wanneer je in de marketingwereld zit heb je er vast wel van gehoord: de call to action. Afgekort noemen we de call to action ook wel CTA. Een CTA zorgt ervoor dat de lezer iets gaat doen met jouw tekst. De call to action is dus een knop die aanzet tot actie. Deze knop heeft vaak een opvallende kleur. Vaak is deze kleur fel en zit deze kleur tegen het neon aan. Dat is niet zonder reden, want de CTA moet opvallen je wil immers dat de lezer iets gaat doen. In eerste instantie is dat alleen op de knop drukken, maar later is dat bijvoorbeeld ook doorklikken in de vervolgstappen of het voorzien van informatie aan de lezer. Maar hoe zorg je dat de lezer overgaat tot actie? Bekijk onze tips voor het schrijven van een call to action!
Tips voor het schrijven van een call to action
Maak je call to action schrijven opvallend
Zoals net al gezegd is een CTA opvallend. Niet alleen qua kleur, maar ook qua tekst. Zorg ervoor dat de CTA eruit springt en dat er niet nog allerlei afbeeldingen omheen staan. De lezer scant vaak namelijk en als er te veel andere dingen om de CTA staan dan zal de lezer niet overgaan tot actie.
Meerdere
Je kan ervoor kiezen om meerdere CTA’s te plaatsen, sterker nog dat is zelfs aan te raden voor de lezer en de gebruiksvriendelijkheid. Je kan het beste kiezen voor twee CTA’s. Wanneer de lezer de eerste CTA tegenkomt dan overweegt de lezer ga ik klikken of ga ik niet klikken? Wanneer de lezer de tweede CTA tegenkomt dan overweegt de lezer de keuze nog een keer af. Hier geldt hoe vaker de lezer iets ziet, hoe meer de lezer het wil. Het is een bekende marketingtruc, die heeft bewezen te werken. Daarnaast moet je er wel op letten dat de twee CTA’s elkaar niet tegenspreken.
Actief
Een CTA is altijd geschreven in actieve vorm. Het doel is immers om je lezer te activeren iets te doen. Veel CTA’s die je online tegenkomt zijn niet actief geschreven. Je hebt vast wel eens de CTA winkelwagen of bestellen gezien. Niet echt een goede CTA. Beter kan je ervoor kiezen om dan in winkelwagen plaatsen ervan te maken. Nog beter is om het product er ook in te vernoemen. Dus dan krijg je bijvoorbeeld kerstverlichting in winkelwagen plaatsen.