Technische SEO is een van de 3 pilaren waar SEO uit bestaat. Naast content en backlinking is technische SEO een essentieel onderdeel dat misschien wel het meest onderbelicht blijft als mensen het over SEO hebben. Dat komt omdat technische SEO het minst zichtbaar is. Het vind zich voornamelijk plaats aan de achterkant van je website.
In deze blog leggen we daarom precies uit wat technische SEO betekent en wat het inhoud.
Wat is technische SEO?
Technische zoekmachine optimalisatie is het verbeteren van de techniek achter een website. Dit moet leiden tot een snellere en gebruiksvriendelijke website, die makkelijk te indexeren en te lezen is door Google en daarom beloond wordt met een hogere ranking (positie in Google).
De Definitie van technische SEO
Technische SEO (lees ook: “zoekmachine optimalisatie”) is het optimaliseren en verbeteren van de technische aspecten van een website, met als doel om de website hoger te laten ranken in de Googlezoekmachine.
Waarom moet je technische SEO toepassen?
De voornaamste reden dat mensen technische SEO toepassen op websites is om hoger te ranken in Google. Waar Google echter zijn algoritme op afgestemd heeft, is de gebruiksvriendelijkheid van websites. Google wil dat mensen een zo goed mogelijke gebruikservaring hebben en beloond websites die aan de standaarden voldoen van wat Google ziet als een gebruiksvriendelijke website.
Het is dus fijn voor de ranking van je website, maar ook voor je eigen bezoekers!
Technische SEO in de praktijk
In de praktijk gaat het dan voornamelijk om het verbeteren van de gebruiksvriendelijkheid van de website door middel van technisch aspecten. In totaal zijn er meer dan 50 technische punten die invloed hebben op je Googlepositie. De belangrijkste aspecten van SEO technisch optimaliseren voor Google zijn deze:
- De snelheid van je server
- Laadsnelheid optimalisatie
- Navigatie & structuur
- Een goed leesbare tekst voor Googlecrawlers
- XML Sitemaps
- Website veiligheid (SSL-certificaat)
- Meta titels en beschrijvingen
- Afbeeldingen & Alt-tags
- Gestructureerde data
- Redirect chains
- Nette URL’s
- Responsive (mobile first)
- Caching
- Do-follow links en no-follow links
- De robots.txt file
- Crawlbudget optimalisatie
- Gestructureerde data
- Broken links opruimen
Zoals je ziet zijn er nogal wat aspecten die de positie van je website in Google kunnen beïnvloeden. Technische optimalisatie is dan ook een vak apart. Het is ook helemaal niet raar als je een aantal van deze dingen af en toe uit het oog verliest. Tenzij het je fulltime baan is om de website technisch optimaal te houden, kun je onmogelijk alles goed doen. Ergens wel zonde, want zo krijgt de concurrentie ruimte om je in te halen. In de SERP’s. Een website zonder SEO is als een monitor zonder HDMI kabel. Alle data is er wel, maar wordt niet gezien! Dus: HDMI kabel kaufen!
SEO-audit voor technische optimalisatie
Het beste wat je kunt doen om je website technisch up-to-date te houden is zo nu en dan een SEO audit uitvoeren. Hierbij maak je door een aantal stappen uit te voeren voor jezelf inzichtelijk hoe je website ervoor staat. Voor het maken van een audit heb je wél tools nodig zoals: sitespeedchecker, SEO site Check-up, Ahrefs, SEMrush en Google search console. Deze tools zijn speciaal gemaakt om data over je website inzichtelijk te maken.
Een SEO-audit uitvoeren kun je in principe zelf uitvoeren als je over de juiste tools beschikt. Hiervoor kun je de volgende stappen aanhouden:
Stap 1: SEO site Check-up
Deze tool is gratis en geeft je inzicht in een aantal belangrijke dingen zoals: laadsnelheid, responsiveness (mobile en desktop versie), veiligheid van de server en veel voorkomende problemen.
Stap 2: Fouten detecteren
Met de tool Google search console kun je gebruik maken van de data, die Google van jouw website heeft. Onder andere de problemen die je website heeft. (In de ogen van Google dus). Denk onder andere aan 404 pagina’s en andere pagina’s die niet door Google geïndexeerd kunnen worden.
Stap 3: On-Page SEO check
Dit zijn o.a. de URL’s, Pagina kopjes, H1/h2/h3/h4/paragraph tekst, Alt-tekst, meta titel en beschrijving, etc. Hier heb je zelf heel veel invloed op. Je kunt dit namelijk direct aanpassen. (on-page SEO).
Stap 4: Mobielvriendelijkheid testen
CMS-systemen zoals WordPress hebben als standaardinstelling nog steeds een desktopversie. Dit is ook logisch omdat het maken van websites nog steeds op de computer gebeurd. Voor de gebruiker (en dus de gebruiksvriendelijkheid) is het echter veel aannemelijker dat ze de mobiele versie openen van de website. Daarom is het mobile-first principe belangrijk en dat vind Google ook. Test dit op diverse apparaten. In sommige builders zoals de DIVI builder kun je op veel voorkomende toestellen testen door ertussen te toggelen in de visuele instellingen.
Stap 5: Laadsnelheid meten
De laadtijd van je website is zoals eerder al gezegd een belangrijke factor die zwaar mee weegt in de gebruiksvriendelijkheid van je website. Dat dit belangrijk is, kan niet alleen Google zien, maar jij zelf ook. Wanneer de laadtijd slecht is (langer dan 3 seconden), kun je het bounce percentage (dat is het percentage van mensen die wegklikken bij het openen van een pagina op je website) snel zien toenemen. Alle bouncers (unieke bezoekers die websitepagina niet eens goed hebben kunnen zien) waren mensen die dus wel onder de organische bezoekers vallen, maar gewoon niet verder gegaan zijn in de klantreis, puur omdat je laadsnelheid niet op orde was. Dat kost geld en dat doet als het goed is, een beetje pijn nietwaar?
Stap 6: Website structuur
Dit valt onder de navigatie van je website. Dit is niet alleen belangrijk voor je bezoekers, maar ook voor crawlers van Google. Je hebt een zogenoemd crawlbudget dat is toegewezen aan jouw website. Dat crawlbudget moet zo efficiënt mogelijk benut worden. Dat betekent dat jij de belangrijke pagina’s als eerste wil laten indexeren, dan de op één na belangrijkste pagina’s, en ga zo maar door. Dit is ook waarom we ervoor kiezen om sommige pagina’s een zogenaamde n-index code tag geven. Daarmee zeg je tegen crawlers en andere bots dat ze die pagina niet hoeven te bekijken. Zo blijft er een beetje crawlbudget over voor een pagina die je wel wil laten indexeren.
Website structuur heeft ook met intern linken te maken. Dat is het linken van de ene relevante pagina aan de andere relevante pagina door een URL link op een anchor tekst te plaatsen. Dat is fijn voor Google en voor je website bezoekers.
Stap 7: Structured data
Structured data is een stukje data die je toevoegd aan de broncode van je website in de vorm van een JSON-LD- of RDFa-code. Hiermee vertel je Google waar stukken content, pagina’s of afbeeldingen over gaan. Dat is belangrijk voor Google omdat je de zoekmachine daarmee de mogelijkheid geeft om nog een specifieker antwoord te geven. Je kunt een structured data test doen om te zien of je website structured data bevat en of Google die data ook accepteert.
Stap 8: Backlinks analyseren
Een backlink is een link die afkomstig is van een externe website en naar jouw website verwijst. Backlinks zijn een belangrijk middel om de autoriteit van je website te verhogen. Wanneer je veel backlinks ontvangt van andere websites met een hoge autoriteit, dan stijgt je eigen website autoriteit ook. Hoe hoger je autoriteit is, hoe beter je rankt in Google. Soms zitten er broken-links tussen. Dat zijn links die niet meer bestaan en op een 404 pagina terecht komen, deze worden niet meer meegeteld. Daarnaast kijkt Google ook naar SPAM (het plaatsen van onnatuurlijk veel backlinks op één website). Verwijder slechte backlinks meteen!
Stap 9: Bekijk de goede en slechte pagina’s
Om te bepalen of je goed bezig bent kun je beter niet zelf gokken welke pagina’s op je website het leukste zijn. Dit laten we aan de data over van Google search console. Daar kun je checken welke pagina’s het beste scoren. Hoeveel clicks een pagina/zoekwoord daadwerkelijk opleveren. Dit zijn de resultaten waar je het uiteindelijk voor doet. Als je beter gevonden wil worden op specifieke keywords kun je bijvoorbeeld analyseren wat je best scorende pagina is op dat keyword. Als je wil dat die pagina beter geïndexeerd wordt, kun je de autoriteit van de pagina verhogen door second tier linkbuilding toe te passen en door meer content te schrijven over dit onderwerp. Maak ook een lijst van synoniemen die je in SEO_teksten verwerkt over dit onderwerp. De kans dat je beter gaat scoren op- dit onderwerp neemt daarmee met 100% toe.
Stap 10: Blijf de concurrentie voor!
Met Ahrefs of SEMrush kun je data bekijken van je rivaliserende websites. Je kunt kijken hoe hoog hun autoriteit is en ook welke op welke keywords ze scoren. Hier kun je jouw strategie op aanpassen en bepalen op welke keywords jij de concurrentie voor wil blijven!
Zo zie je dus dat veel stappen in de audit van een website niet eens met technische SEO te maken hoeven te hebben, maar dat de audit zelf wel een enorm belangrijk onderdeel is van de technische SEO voor je website!
Conclusie
Technische SEO is een vak apart, maar enorm belangrijk om goed gevonden te worden door Google en hoger te ranken in de SERP. Als content en linkbuilding een bronzen beeld zouden zijn, dan is Technische SEO de mal waarin het brons gegoten wordt.
Vond je dit een interessant artikel? Dankjewel! Wij vinden jou ook interessant hoor! Misschien is dit artikel ook iets voor jou! Lees: “Waarom is gebruiksvriendelijkheid van je website zo belangrijk?”