Jij wil een webshop beginnen, welkom in de wereld van online marketing! Waar de mogelijkheden eindeloos zijn en je inkomen altijd schaalbaar blijft! Een webshop is een uitstekende manier om een extra inkomsten kanaal te creëren. Als je al een fysieke winkel hebt, is een webshop dé manier om je horizon te verbreden. Het geeft je de mogelijkheid om meer mensen te bereiken en blij te maken met jouw dienst of product! In deze blog geven je alles wat je nodig hebt behalve je werkplekinrichting. Wij helpen jou om je voor te bereiden op het beginnen van je eerste succesvolle webshop!
Wat heb je nodig voor het runnen van een succesvolle webshop?
Wat heb je nodig om je webshop te beginnen? Om een webshop te beginnen heb je de volgende dingen nodig:
- Een domeinnaam
- Een hosting provider
- Producten
- De website
- De juiste tools en plugins
- Content
- Advertenties
- Marketing
1. Wat is een domeinnaam?
Een domeinnaam is het unieke webadres van jouw website. Het bestaat uit de naam en de extensie. Je kunt heel makkelijk een domeinnaam kopen bij een online provider. Typ “domeinnaam kopen” in bij google en kies er een uit die je vertrouwt.
Voorbeeld van een domeinnaam
Naam =/bovenaangooglekomen
Extensie = .nl/
Domeinnaam = /bovenaangooglekomen.nl/
2. Een hosting provider kiezen
Een hosting provider is een bedrijf dat een database bezit waar je opslag van kunt kopen. Voor die opslag (jouw stukje data in de database) betaal je meestal een maandelijks tarief. Je kunt het zien als de huur die je moet betalen voor je website. Het kiezen van een host is wel belangrijk. De meeste websites worden gemaakt met WordPress, maar Shopify is voor veel webshops ook een ideale uitkomst.
WordPress: Kies een hostingprovider die wordpress in zijn pakket heeft zitten!
Shopify: Is een all-in service. Shopify is een hostingservice en een websitebouwer in een! Ze doen alles behalve de domeinregistratie (zie stap 1).
Je maakt hier dus al de eerste belangrijke keuze! WordPress en Shopify zijn beide geschikte CMS systemen (content management systems), maar hebben beide unieke features. Shopify is gebruiksvriendelijker, maar ook een beetje duurder.
Wordpress heeft meer opties, maar het zal je iets meer tijd kosten om het onder de knie te krijgen.
3. Producten
Ja dat hoor je goed. Producten komen vóór de website! Zonder producten blijft je website leeg. Producten zijn ontzettend belangrijk. DIt is natuurlijk waar het uiteindelijk om draait voor je klanten. Een webshop kan nooit succesvol worden zonder tevreden klanten!
Nu is het belangrijk om te bepalen wat voor ondernemer jij bent!
Ik heb al een onderneming met producten en wil deze online gaan verkopen:
- Maak goede productfoto’s
- Schrijf een verkopende tekst voor je product
- Upload je producten in je CMS systeem
- Stel de prijzen, de verzendkosten en de belastingen in (hier komen we op terug)
- Stel alle betaalmethodes in (via Mollie is aanbevolen)
- Maak advertenties voor de best lopende producten
- Verdiep je in SEA en Facebook advertenties (hier moet je in groeien)
De “ik wil beginnen met dropshippen” checklist:
- Ga op zoek naar een goede dropship tool zoals dropified
- Maak een Aliexpress account aan
- VOORKOM GROTE VERLIEZEN EN BOETES! Leer als importeur (dat ben je voor de wet) éérst alles over de Europese wetten en kwaliteitseisen vóórdat je begint te importeren uit China!
- Zoek naar de winnaars tussen de producten (leer productresearch)
- Zorg voor goede (not branded) foto’s van je product
- Schrijf goede productteksten
- Upload je producten in je CMS systeem
- Stel betaalmethoden en belastingen in
- Maak advertenties op Facebook Ads
Ik heb of wil een private label en verkoop alleen online:
- Productresearch is voor jou het belangrijkst! Neem de tijd om dit te leren
- Supplier research op aliexpress en/of alibaba
- Logistiek van fabriek in China naar Nederland
- Product foto’s maken
- Productteksten schrijven
- Meerdere kanalen gebruiken zoals bol.com
- Advertenties maken
- Data bestuderen en advertenties optimaliseren
Beetje overweldigend? Succes komt je natuurlijk niet aanwaaien. Je product is het allerbelangrijkste van het hele proces! Je bedrijf valt of staat met dit onderdeel. Neem dus de tijd om te leren hoe goed je research doet!
Hoe leer je productresearch doen?
- Bekijk video’s online. Op YouTube staan er duizenden video’s die je leren om goede product research te doen. (Tip: David Fogaty is een inspirerende jonge ondernemer waar je veel van kunt leren).
- Doe een cursus. (Tip: Op Ecomshark leer je een data-gedreven research strategie)
- Wordt lid van Facebook groepen waar waardevolle content wordt gedeeld en je vragen kunt stellen.
- Ga gestructureerd en secuur te werk. Maak gebruik van de juiste tools.
- Wees geduldig. Maak geen overhaaste keuzes uit emotie omdat je graag een dikke auto wil rijden.
- Wees consistent. Slow and steady wins the race. Het resultaat zal er komen als je volhoud en er echt voor gaat.
4. De Website
Dit is een belangrijk onderdeel van branding. Hoe mensen zich voelen als ze op jouw website terecht komen is alles! Branding van je website bestaat uit 3 kernonderdelen:
- Design
- Kleurgebruiik
- Taalgebruik
Design
Het Design van je website is bepalend voor de manier waarop je doelgroep de website ervaart. Het gaat hier om de zogeheten UX, van je website. (user experience). Het gaat daarnaast om het soort afbeelding. De fonts (lettertype) en de grootte van je teksten.
Het gaat ook om een aantal technische aspecten. Daar leer je meer over in onze eerdere blog over technische SEO.
Kleur
Het kleurgebruik moet passend zijn voor je product en je doelgroep. Online zijn veel kleurkaarten te vinden met de betekenis erop die mensen met een bepaalde kleur associëren.
Taalgebruik
Hoe spreek jij je doelgroep aan? Welke taal spreek je? Het is de bedoeling dat je doelgroep zich aangesproken voelt en resoneert met de manier van schrijven. Dat voelt voor het als herkenning en dat wekt vertrouwen op!
Doelgroep
Bepaal vooraf de doelgroep van je website. Het is hen voor wie je de website bouwt. Hoe zou je deze doelgroep aanspreken? Welke kleuren passen bij deze doelgroep? Wat voor emotie wil je dat deze doelgroep voelt? Wat wil je dat de doelgroep over jouw brand denkt?
Landingspaginas
Een landingspagina is géén homepage. Een landingspagina is de pagina waar mensen op terecht komen als ze je vinden via een zoekresultaat (meestal via google, wie gebruikt er nog Yahoo! tegenwoordig)?
In dit geval zullen de meeste landingspagina’s bestaan uit producten. Je productpagina’s zijn het eerste wat mensen dus zien! Je doel is verkopen, zorg dus dat de pagina daar ook voor is ingericht.
Tip: Je kunt meer leren over wat je kunt doen om mensen over te halen tot actie door de verleidingsprincipes van Robert Cialdini te bestuderen.
5. De juiste tools en plugins
Heb je wel eens een boterham gesmeerd met een zaag? Nee, ik ook niet. Gebruik maken van de juiste tools is belangrijk. Het moet in lijn liggen met het doel dat je hebt. Dit is een checklist van tools waar je aan kunt denken.
Beste tools voor je webshop in 2022
CMS systemen voor webshops
- Shopify
- WordPress
Website builders voor wordpress
- Elementor (website builder voor wordpress)
- Divi (website builder voor wordpress)
E-commerce plugins en extentions
- WooCommerce voor wordpress
- Dropified
- Oberlo voor shopify
- Easy digital downloads
- Cart66 Cloud
Plugins voor wordpress SEO
- Yoast SEO
- Grammarly
- WP bakery
Plugins voor Betalingen
- Mollie payments
- Klarna
Tools voor Data en marketing
- Google tag manager
- Google search console
- Google Analytics
Advertentie tools
- Google Advertenties
- Facebook (en instagram) ADS
Elke tool heeft zijn eigen toepassing, maar ze hebben met elkaar gemeen dat ze je helpen bij het runnen van je webshop. Een groot deel van schaalbaarheid zit hem in het automatiseren van processen. Je wil zo min mogelijk werk hebben aan je webshop zelf, zodat jij je kunt focussen op je klanten.
6. Content
Content is king! Je content heeft impact op je organische zoekresultaten. Met goede content genereer je gratis traffic naar je webshop. Hoe meer traffic, hoe meer sales. Als webshopeigenaar wil je dat mensen je zo goed mogelijk vinden. Zelf met betaalde advertenties ins je content enorm belangrijk voor de gebruiksvriendelijkheid van je website.
Hoe maak je content die meer traffic naar je webshop genereerd?
- Doe goed je keywordresearch
- Schrijf gestructureerde teksten op basis van de belangrijkste keywords
- Geef antwoord op de vragen van je klanten!
- Zorg voor relevante afbeeldingen
- Zorg voor de juiste tekst
- Zorg voor relevante interne en externe links in je tekst
Lees meer over SEO content en Keywordresearch voor jouw website!
7. Advertenties
Als je alles tot nu toe goed hebt uitgevoerd kun je de best verkopende producten nog beter laten verkopen door advertenties te creëren. Video advertenties werken het beste. Het is helemaal niet nodig om professionele video’s te maken. Amateur content converteert zelfs nog beter op Facebook en Instagram!
Checklist met vragen voor het maken van goede productadvertenties:
- Welk probleem lost het product op?
- Hoe gebruikt je klant het product?
- Hoe maakt het product het leven van je klant beter?
- Hoe verhoogt het product de status van je klant?
- Wat vinden gelijkgestemden van het product?
Eerlijke Google Reviews zijn nog steeds de beste advertenties voor je product. Je kunt advertenties eruit laten zien als reviews of je kunt influencers het product laten promoten bij hun publiek!
8. Marketing
Marketing voor je webshop is het motortje dat het hele geheel laat lopen! Gebruik tools als:
- Google ADS
- Google Analytics
- Google search console
- Hotjar
- Ahrefs
Dit zijn essentiële tools voor elke marketeer. Hier komt alle business intellegence bij elkaar. Het is de informatie die jij nodig hebt om een webshop te optimaliseren. Hier wordt het verschil gemaakt tussen de webshops die het maken en de webshops die het niet redden. Je moet weten welke producten goed lopen, wat je best presterende pagina’s en blogs zijn, hoeveel bezoekers er op je webshop af komen en alle informatie die de privacy regels toelaten om te verzamelen over je bezoekers.
Je gebruikt al die data voor je strategie. Zo kun je bijvoorbeeld e-mails gebruiken voor het verzenden van nieuwe aanbiedingen op een later tijdstip zodat een klant steeds opnieuw op jouw website blijft kopen! Dat is hoe elke grote brand groot geworden is! Zonder goede marketing skills, zul je misschien wel winst maken, maar nooit boven een punt uit groeien.
Dit waren 8 tips voor iedereen die een webshop wil beginnen! Bedankt voor het lezen en heel veel succes met je webshop!